En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Engelska – Amerika

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Amerika

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska omfatta vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang där engelska används, med fokus på ämnesområden som är välbekanta för eleverna, såsom kultur, traditioner och sociala förhållanden i Amerika. Eleverna ska ges möjlighet att interagera på engelska i tal och skrift, samt att diskutera och reflektera över kulturella skillnader.

Kunskapskrav: Eleven kan delta i samtal och diskussioner på engelska om aktuella ämnen där den kan uttrycka sina åsikter och reflektera över innehållet. Eleverna kan också läsa och förstå texter med enkel och tydlig information.

Lärarledda instruktioner

Inledning till temat Amerika (10 min)

  • Kort genomgång av Amerikas geografi
  • Presentation av viktiga kulturförhållanden
  • Diskussion om kända platser och symboler

Berättelser och myter om Amerika (15 min)

  • Genomgång av några kända amerikanska legender
  • Frågor att diskutera: Vad vet eleverna om dessa berättelser?
  • Exempel på berättelser: “Paul Bunyan” och “John Henry”

Språk och dialekter i USA (10 min)

  • Presentation av olika engelska dialekter och slanguttryck
  • Lyssna på ljudklipp av olika amerikanska akcentler
  • Diskutera hur språk kan variera beroende på plats

Förberedelse inför den individuella aktiviteten (15 min)

  • Genomgång av uppgiften: Skriva en kort berättelse om en plats i Amerika
  • Beskrivning av vad som ska ingå: geografi, kultur, och personliga reflektioner
  • Tidsramar och bedömningskriterier

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en individuell berättelse som utspelar sig i en amerikansk stad eller på en plats av deras val. Berättelsen ska innehålla beskrivningar av platsens miljö, kultur och eventuella intressanta fakta om den. Eleverna ska också reflektera över hur dessa egenskaper påverkar människorna som bor där. Syftet är att få dem att använda sitt engelska ordförråd och reflektera över de kulturella aspekterna de lärt sig under lektionen. Eleverna tillåts att illustrera sina berättelser om så önskas.

Exit-ticket

  • Vad är en känd amerikansk legend? *Svar: Till exempel Paul Bunyan.*
  • Vilken amerikansk stad skulle du vilja besöka och varför? *Svar: Elevernas egna åsikter.*
  • Nämn en skillnad i språk mellan två olika delar av USA. *Svar: Till exempel mellan New York och New Orleans.*
  • Vad var mest intressant med Amerikansk kultur som vi diskuterade? *Svar: Elevernas egna uppfattningar.*
  • Hur skiljer sig amerikansk engelska från brittisk engelska? *Svar: Exempelvis i stavning och uttal.*

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en personlig reflektionsuppgift där de väljer en stad i Amerika som de tycker verkar intressant. I uppgiften ska de inkludera minst tre fakta om staden, dess kultur och varför de skulle vilja åka dit. De ska också förbereda sig för att presentera sin stad i nästa lektion.

Citat

“In America, not reading poetry is the national pastime.” – John Updike, 1974. Detta citat belyser hur litteratur och konst ofta hamnar i skuggan av andra aspekter av det amerikanska samhället. Knytet till lektionen ger det en insikt i vikten av kultur och uttryck, särskilt inom engelskspråkig litteratur.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Kultur och traditioner i Nordamerika”. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska olika kulturella traditioner och helgdagar som firas i olika delar av Nordamerika, och hur dessa påverkar identitet och samhälle.