Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Lärande och utveckling
Tema: Konflikthantering och problemlösning
Koppling till styrdokument
Undervisningen inom fritidshemmet ska ge möjlighet att utveckla strategier för att hantera konflikter och problem i grupper. Eleverna ska få förutsättningar att träna på att kommunicera sina känslor och behov, samt att sätta sig in i andras perspektiv. Det är viktigt att eleverna får erfarenhet av att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt och att lära sig om vikten av empati och samarbete.
Centralt innehåll
Undervisningen inom fritidshemmet ska ge möjlighet att utveckla strategier för att hantera konflikter och problem i grupper. Eleverna ska få förutsättningar att träna på att kommunicera sina känslor och behov, samt att sätta sig in i andras perspektiv. Det är viktigt att eleverna får erfarenhet av att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt och att lära sig om vikten av empati och samarbete.
Kunskapskrav
Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva sina känslor och behov samt ge exempel på hur konflikter kan hanteras. Eleven kan delta aktivt i att lösa konflikter i grupper och använda olika strategier för att kommunicera effektivt. Eleven kan visa förståelse för andras perspektiv i samspel med kamrater.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konflikthantering (10 min)
• Presentera temat konflikthantering för eleverna och varför det är viktigt.
• Diskutera med eleverna om vanliga konflikter som kan uppstå bland vänner.
• Ställ frågor om hur de känner sig när en konflikt uppstår.
Strategier för lösning av konflikter (15 min)
• Gå igenom olika strategier för att hantera konflikter, som att lyssna aktivt, vara empatisk och diskutera problemet.
• Låt eleverna arbeta i smågrupper för att diskutera vilka strategier de känner till och har använt.
• Grupperna delar med sig av sina insikter till klassen.
Rollspel: Praktisk tillämpning (15 min)
• Dela in eleverna i par eller mindre grupper för att genomföra rollspel om konflikter.
• Ge dem olika scenarier att agera ut där de måste pröva olika strategier för konflikthantering.
• Efter varje rollspel diskuterar klassen vad som fungerade bra och hur de kunde förbättra sig.
Sammanfattning och reflektionsövning (10 min)
• Samla klassen och reflektera över vad de har lärt sig om konflikthantering.
• Diskutera hur de kan använda sina nya kunskaper i vardagen.
• Inkludera en öppen diskussion där alla får chans att dela med sig av sina synpunkter.
Aktivitet
Eleverna ska dokumentera sina rollspelsupplevelser genom att rita en “konflikthanteringsplan” där de skriver ner de strategier de lärde sig och hur de planerar att hantera framtida konflikter. Denna plan ska sedan hängas upp i fritidshemmets utrymmen för att påminna alla om de verktyg de kan använda i svåra situationer.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vilka känslor kan uppstå under en konflikt?
Svar: Ilska, frustration, ledsenhet.
• Nämn en strategi för att lösa en konflikt.
Svar: Att lyssna på varandras åsikter.
• Varför är det viktigt att sätta sig in i andras perspektiv?
Svar: För att förstå hur de känner och tänka på lösningar som passar alla.
• Hur kan vi bättre kommunicera när vi har en konflikt?
Svar: Genom att vara tydliga med våra känslor utan att anklaga.
• Ge ett exempel på hur man kan be om ursäkt.
Svar: Man kan säga “Jag är ledsen för det jag gjorde, jag ville inte såra dig”.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflekterande text (cirka 100 ord) där de beskriver en situation där de upplevde en konflikt och hur de hanterade den. Texten ska innehålla vad de lärde sig av situationen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa en kort film eller en presentation som visar upp ett scenario där de hanterar en konflikt. De ska använda sina nyförvärvade strategier och förklara varför de valde just dessa. Filmen/presentationen ska användas som ett verktyg för att utbilda andra elever om konflikthantering.
Förslag för nästa lektion
“Empati och förståelse i vänskap”
Denna lektion kommer att fokusera på hur empati kan förbättra vänskapsrelationer och dramatiskt minska antalet konflikter. Genom att lära sig att förstå och sätta sig in i andras känslor kan eleverna få en djupare förståelse för sina kamraters perspektiv. Lektionen bör ge insikter i hur empati kan praktiseras i olika sociala sammanhang och koppla till kunskapskraven kring socialt samspel och kommunikation.
Förberedelser
• Samla och förbereda material för rollspel (kort med scenarier).
• Förbereda exempel på konflikthanteringsstrategier att diskutera.
• Skapa visuella hjälpmedel som kan stödja lärandet av empati och konflikthantering under lektionen.