Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Analysera och ge respons på presentationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla analys och diskussion kring muntliga presentationer, inklusive att ge och ta emot respons. Det inkluderar att reflektera över eget och andras framträdande samt att utveckla kritiskt tänkande i förhållande till presentationstekniker och budskap.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge och ta emot konstruktiv respons på egna och andras presentationer. Eleven ska analysera och reflektera över presentationens innehåll, form och budskap samt kunna föreslå förbättringar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till analys av presentationer (10 min)
• Diskutera varför det är viktigt att analysera presentationer och hur detta kan förbättra framtida prestationer.
• Gå igenom kriterier för vad som gör en presentation effektiv (t.ex. struktur, kroppsspråk, tydlighet).
• Presentera hur respons kan delas in i positiva och konstruktiva kommentarer.
Genomgång av presentationsfeedback (15 min)
• Visa exempel på en inledning och hur man ställer frågor efter en presentation.
• Diskutera skillnaden mellan att ge personlig feedback och feedback på innehållet i presentationen.
• Gå igenom hur och varför man ska fokusera på både styrkor och områden för förbättring.
Övning: Respons på presentationer (15 min)
• Eleverna delas in i grupper, och varje grupp får i uppgift att analysera och ge feedback på presentationer som hållits under föregående lektion.
• Ge eleverna mallar för att skriva ner sin feedback strukturerat.
• Läraren cirkulerar i klassrummet för att stötta och ge exempel på positiv och konstruktiv kritik.
Reflektion och diskussion kring presentationerna (5 min)
• Samla klassen för att diskutera vad som fungerade bra och vad som kunde göras annorlunda i presentationerna.
• Låt eleverna dela med sig av sina tankar kring feedback de gav och fick.
• Betona vikten av kontinuerligt lärande genom feedback.
Avslutning och hemuppgift (5 min)
• Sammanfatta viktiga insikter från lektionen och förtydliga hur eleverna kan använda feedbacken i sina framtida presentationer.
• Ge hemuppgift där de ska reflektera skriftligt (minst 300 ord) över den feedback de fick och hur de tänker använda den för att förbättra sina kommunikationsfärdigheter.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper ge respons på presentationer utifrån en gemensam mall, vilket låter dem arbeta med både analys och reflektion över sina upplevelser och åsikter. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är syftet med att analysera andras presentationer?
Svar: För att ge och få insikter som kan förbättra framtida presentationer.
• Nämn ett viktiga kriterium för att ge konstruktiv feedback.
Svar: Att fokusera på både styrkor och svagheter.
• Hur kan feedback påverka framtida presentationer?
Svar: Det är en viktig lärprocess som hjälper till att förbättra kommunikationen och presentationstekniken.
• Vad innebär “positiv feedback”?
Svar: Att lyfta fram vad som gjordes bra och fungerar väl i presentationen.
• Hur kan man effektivt ge feedback på innehållet i en presentation?
Svar: Genom att ge exempel på specifika delar som var starka och föreslå förbättringar på brister.
Hemläxa
Skriv en reflektion (minst 300 ord) över den feedback du fick under lektionen och beskriv hur du planerar att använda denna feedback i dina framtida presentationer.
Fördjupningsuppgift
För elever som siktar mot A-betyg kan uppgiften vara att skriva en analyserande text (minst 1000 ord) där de kritiskt utvärderar flera presentationers styrkor och svagheter, och relaterar det till teorier och tekniker inom presentationsteknik.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: “Skrivande av skönlitterära texter”. I nästa lektion kommer vi att fokusera på grunderna i att skriva skönlitterära texter och utforska teknik för berättande och karaktärsutveckling. Detta tema ger eleverna möjlighet att använda sin kreativitet och tillämpa tidigare förvärvade skrivfärdigheter på ett nytt sätt. Kunskapskravet för att producera egna litterära texter kommer att vara centralt.
Förberedelser
• Förbereda exempel på presentationer och feedback.
• Skapa mallar för feedback för eleverna att använda.
• Se till att det finns tillgång till digitala verktyg för eventuellt analyserande arbete.