Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Bearbetning och feedback av skönlitterära texter
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska omfatta processteg för att bearbeta och revidera egna skönlitterära texter, samt ge och ta emot respons. Eleverna ska lära sig vikten av feedback och hur den kan tillämpas för att förbättra skrivandet och stärka det litterära uttrycket.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna bearbeta egna litterära texter med syfte att förbättra dem, samt ge och ta emot konstruktiv respons från kamrater. Eleverna ska också kunna reflektera över förändringar som gjorts i sina texter och motiven bakom dessa.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till textbearbetning (10 min)
• Diskutera varför textbearbetning är en viktig del av skrivprocessen.
• Förklara de olika stegen i bearbetning (omskrivning, omskrivning, finjustering av språk och stil).
• Ge exempel på hur en text kan förändras genom feedback och bearbetning.
Feedbacktekniker (15 min)
• Presentera olika sätt att ge och ta emot feedback: “Jag-känslor”, specifika förslag, och hur man formulerar positiv feedback.
• Diskutera vikten av att ge tydlig och konstruktiv kritik som hjälper författaren att förstå sina styrkor och svagheter.
• Demo av feedbackprocessen genom att visa ett exempel på en text som har fått både positiv och negativ feedback.
Övning: Ge respons på varandras texter (15 min)
• Eleverna parvis får byta sina skönlitterära texter med varandra.
• Ge dem en mall att använda när de skriver ner sin feedback (skräddarsy den för att inkludera styrkor och förbättringsområden).
• Läraren går runt och stöder eleverna under processen, och svarar på frågor som uppkommer.
Reflektion över feedback (5 min)
• Samla klassen för en gemensam diskussion.
• Fråga elever vad de har lärt sig av att ge och ta emot feedback.
• Diskutera hur de kan använda denna feedback för att förfina sina texter.
Avslutning och hemuppgift (5 min)
• Sammanfatta viktiga punkter från lektionen.
• Dela ut hemuppgiften där eleverna ska implementera feedbacken de fått och skicka in en reviderad version av sin skönlitterära text.
Aktivitet
Eleverna ska ge och ta emot feedback på varandras skönlitterära texter och använda denna feedback för att bearbeta sina egna verk. Tidsåtgång: 20 minuter för övningen.
Exit-ticket
• Vad är syftet med feedback på texter?
Svar: Att hjälpa författaren att se hur texten kan förbättras och identifiera dess styrkor.
• Nämn en teknik för att ge konstruktiv kritik.
Svar: Att använda “jag-känslor” för att uttrycka hur texten påverkar läsaren.
• Varför är omskrivning viktig i ett skrivande?
Svar: För att förtydliga tankar och förbättra språket i en text.
• Vad bör feedback alltid innehålla?
Svar: Både positiva aspekter och förslag på förbättringar.
• Hur kan feedback påverka ditt skrivande?
Svar: Den kan ge perspektiv och idéer för att förbättra den litterära stilen och innehållet.
Hemläxa
Implementera feedbacken ni fick under lektionen och skicka in en reviderad version av er skönlitterära text (minst 1000 ord).
Fördjupningsuppgift
För elever som siktar mot A-betyg kan uppgiften vara att skriva en reflekterande text (minst 500 ord) där de analyserar skrivprocessen och beskriver hur deras text har utvecklats genom feedback och bearbetning.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: “Kreativt skrivande och berättande”. I nästa lektion kommer vi att fokusera på tekniker för kreativt skrivande, inklusive berättartekniker och hur man bygger upp en historia. Eleverna ska ges möjlighet att leka med språk, stil och sådant som engagerar läsaren. Denna lektion knyter an till de färdigheter de har lärt sig för att skriva och bearbeta skönlitterära texter. Kunskapskraven för att kunna producera egna litterära verk kommer att vara centrala.
Förberedelser
• Skapa mallar för feedback som eleverna kan använda.
• Ha exempel på reviderade och ursprungliga texter för att diskutera i klassen.
• Se till att eleverna har tillgång till digitala verktyg för textbearbetning.