En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Struktur och stil i skriftliga texter

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Struktur och stil i skriftliga texter

Koppling till styrdokument

Undervisningen i kursen Svenska 1 ska behandla texters uppbyggnad och struktur, stilistiska drag, samt språkliga normer och användning av texter för olika syften och i olika sammanhang. Fokus ligger på att utveckla elevernas förmåga att skriva och bearbeta egna texter.

Centralt innehåll

Eleven ska kunna producera och bearbeta texter för olika syften och mottagare samt använda en språklig struktur och stil som är relevant för syftet med texten. Eleven ska också kunna bearbeta och kritiskt granska egna och andras texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till textstruktur (10 min)

• Definiera vad som menas med textstruktur och varför det är viktigt.

• Gå igenom vanliga strukturer för olika texttyper (ex. berättande, beskrivande, argumenterande).

• Diskutera hur en tydlig struktur kan förbättra läsarens förståelse.

Genomgång av stilistiska drag (15 min)

• Beskriv vad stilistiska drag är och ge exempel på vanliga stilmedel (metaforer, liknelser, alliteration etc.).

• Analysera korta exempeltexter där stilistiska drag används.

• Diskutera hur dessa drag kan påverka textens budskap och känsla.

Övning i textbearbetning (15 min)

• Dela ut utdrag av texter som behöver förbättras (t.ex. otydligt språk, brist på struktur).

• Låt eleverna arbeta i par för att omarbeta texterna med fokus på att förbättra struktur och stil.

• Samla elevernas reflektioner kring förbättringarna.

Beskrivning av språkriktighet (5 min)

• Gå igenom vad språkriktighet innebär och dess betydelse.

• Diskutera hur man kan säkerställa språkriktighet i sina texter genom korrekt grammatik och stavning.

• Betona vikten av att alltid korrekturläsa sina egna och andras texter.

Avslutning och förberedelse för hemuppgiften (5 min)

• Sammanfatta lektionens huvudpunkter och påminn om vikten av struktur och stil.

• Ge uttryck för hemläxan där eleverna ska skriva en text med fokus på det som diskuterats under lektionen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen text (minst 600 ord) där de tillämpar en specifik textstruktur samt använder stilistiska drag för att förstärka sitt budskap. Texten ska också korrekturläsas och bearbetas utifrån de lärdomar de fått under lektionen.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är en textstruktur och varför är den viktig?
Svar: Det är hur en text är organiserad och den är viktig för att förbättra läsarens förståelse.

• Ge exempel på stilistiska drag.
Svar: Metaforer, liknelser och alliteration.

• Vad innebär språkriktighet?
Svar: Att använda korrekt grammatik, stavning och ordföljd.

• Hur kan textbearbetning hjälpa dig som skribent?
Svar: Det hjälper att förbättra klarhet och effektiviteten i kommunikationen.

• Varför är korrekturläsning viktigt?
Svar: För att tidigt fånga och rätta språkliga misstag som kan påverka textens kvalitet.

Hemläxa

Skriv en argumenterande text (minst 600 ord) som struktureras tydligt och använder minst tre olika stilistiska drag. Bearbeta och korrekturläs texten innan inlämning.

Fördjupningsuppgift

För elever som siktar mot A-betyg kan en uppgift ges att producera en essä (minst 1200 ord) där de analyserar och jämför olika texttyper och deras strukturer och stilistiska drag. Detta ska också innefatta en kritisk granskning av deras egna skrivprocesser och de val de gjort i sina texter.

Förslag för nästa lektion

Temat för nästa lektion: “Argumentationsteknik och retorik”. I nästa lektion kommer vi att fokusera på argumentationsteknik, där vi kommer att analysera och diskutera hur man övertygar en mottagare genom både skriftliga och muntliga presentationer. Denna lektion är relevant eftersom den bygger på erfarenheterna av textstruktur och stil, vilket är grundläggande för effektiv argumentation. Kunskapskravet för att använda strategier för att övertyga andra kommer att vara centralt.

Förberedelser

• Förbereda exempeltexter med varierande kvalitet för bearbetning.

• Samla exempel på både stilistiska drag och textstrukturer att diskutera.

• Se till att ha tillgång till digitala verktyg för eventuell textbearbetning.