Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Pedagogiskt arbete
Tema: Interaktion och kommunikation i pedagogiskt arbete
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för interaktion och kommunikation inom pedagogiskt arbete samt deras förmåga att tillämpa kunskaper i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang, samt hur dessa påverkas av sociala och kulturella förhållanden. Eleverna kommer att få lära sig om gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation, och hur man kan använda samtal som verktyg för att skapa dialog och hantera konflikter. Vidare ska undervisningen omfatta betydelsen av digitala medier och deras inverkan på kommunikation.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och förklara interaktionens och kommunikationens betydelse för lärande och delaktighet i sociala och pedagogiska sammanhang. Dessutom ska eleven kunna ge exempel på hur man använder samtal och digitala verktyg för att stödja kommunikationen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande termer beskriver bäst förändringen av kommunikation beroende på sociala omständigheter?
A. Datalogi
B. Kognition
C. **Kulturell kontext**
D. Fenomenologi
2. Vad är en viktig funktion av aktivt lyssnande i en kommunikationssituation?
A. **Att visa intresse**
B. Att dominera samtalet
C. Att ställa följdfrågor
D. Att ge råd
3. Hur kan digitala medier påverka kommunikationen i skolan?
A. De försvårar alltid kommunikationen
B. **De kan öka tillgängligheten**
C. De minskar elevernas engagemang
D. De ersätter lärarens roll
4. Vilken kommunikationsstil kan leda till bättre samarbete?
A. Aggressiv
B. **Sammanfattande**
C. Passiv
D. Dominant
5. Vad innebär feedback i kommunikation?
A. **Att ge respons på någon annans åsikter**
B. Att avbryta konstant
C. Att ignorera problemet
D. Att alltid hålla med
6. Så kallade “öppna frågor” är viktiga för:
A. **Att få djupare insikter**
B. Att begränsa diskussioner
C. Att skapa enighet
D. Att få snabba svar
7. Vad är ett viktigt mål med kommunikationsverktyg?
A. Att öka obegriplighet
B. **Att underlätta dialog**
C. Att skapa konflikter
D. Att förlänga samtalet
8. Vilken situation kan dra nytta av aktiva lyssnande?
A. **Konflikthantering**
B. En presentation
C. En gruppdiskussion
D. En skriven uppgift
9. Vilken typ av visualisering kan stödja kommunikationen?
A. Text
B. **Diagram**
C. Ljud
D. Musik
10. Vad är en fördel med att använda digitala verktyg i kommunikationen?
A. De minskar engagemang
B. **De möjliggör snabb feedback**
C. De skapar distans
D. De förenklar personligt utbyte
11. Vilka är fördelarna med att diskutera erfarenheter i grupp?
A. **Det ökar förståelse för olika perspektiv**
B. Det leder till konflikter
C. Det tar tid från lektionen
D. Det begränsar åsikter
12. Vad innebär kommunikativ kompetens?
A. Att alltid ha rätt
B. **Att kunna kommunicera effektivt i olika sammanhang**
C. Att ignorera andra
D. Att endast fokusera på egna åsikter
13. Hur kan reflektion över sina kommunikationssätt påverka undervisning?
A. **Det ökar medvetenheten och förbättrar relationer**
B. Det skapar mer konflikt
C. Det reducerar kvaliteten på undervisning
D. Det minskar elevengagemang
14. Vad kan vara en farlig aspekt av digital kommunikation?
A. Boykotter
B. **Desinformation**
C. Samtal över nätet
D. Video kommunikation
15. Varför är det viktigt att anpassa sin kommunikationsstil till mottagaren?
A. **För att undvika missförstånd**
B. För att förminska mottagaren
C. För att dominera konversationen
D. För att alltid ha rätt
Resonerande frågor
1. Hur kan olika kommunikationsstilar påverka lärande och relationer mellan elever och lärare? Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera kring sambandet mellan kommunikationsmetoder och inlärning.
2. Vilka är de största utmaningarna i kommunikationen i en digital pedagogisk miljö? Här ges eleverna möjlighet att diskutera potentiella hinder och lösningar i digital utbildning.
3. Hur kan aktivt lyssnande förändra dynamiken i en gruppdiskussion? Frågan uppmuntrar djupanalys av lyssnande och dess effekt på interaktion.
4. På vilket sätt påverkar kulturella skillnader kommunikationen i klassrummet? Den här frågan utmanar elever att utforska kulturens påverkan på interaktion.
5. Vad kan pedagoger göra för att säkerställa en inkluderande kommunikationsmiljö? Eleverna kan reflektera över strategier för att stötta alla elever i samtal.
6. Hur kan feedback användas som ett pedagogiskt verktyg i klassrummet? Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring feedbackens roll i lärande.
7. Vilka konsekvenser kan bristande kommunikation ha i en pedagogisk kontext? Här får eleverna diskutera negativa utfall av dålig kommunikation.
8. Hur kan man utveckla sin kommunikativa kompetens över tid? Frågan öppnar för tankar kring livslångt lärande och självutveckling i kommunikation.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).