Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Pedagogiskt arbete
Tema: Interaktion och kommunikation i pedagogiskt arbete
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas kunskaper och förståelse för människors interaktion och kommunikation inom pedagogiska sammanhang, samt deras förmåga att tillämpa olika kommunikationsmetoder och verktyg.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang, samt hur dessa påverkas av sociala och kulturella förhållanden. Eleverna kommer att få lära sig om gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation, och hur man kan använda samtal som verktyg för att skapa dialog och hantera konflikter. Vidare ska undervisningen omfatta betydelsen av digitala medier och deras inverkan på kommunikation.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och förklara interaktionens och kommunikationens betydelse för lärande och delaktighet i sociala och pedagogiska sammanhang. Dessutom ska eleven kunna ge exempel på hur man använder samtal och digitala verktyg för att stödja kommunikationen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är inte en typ av kommunikationsstil?
A) Passiv
B) Aggressiv
C) Assertiv
D) Tystlåten
2. Vad betyder aktivt lyssnande?
A) Att lyssna utan att avbryta
B) Att tänka på vad man själv ska säga
C) Att ignorera talaren
D) Att multitaska under samtalet
3. Vilken av följande metoder kan hjälpa till vid konflikthantering?
A) Att avbryta den andra personen
B) Att ställa öppna frågor
C) Att ge oönskad feedback
D) Att undvika ögonkontakt
4. Vad är ett exempel på digitalt kommunikationsverktyg?
A) Penna
B) Tavelkrita
C) Videochatt
D) Papper
5. Vilket av följande påståenden är sant gällande kommunikation?
A) Kommunikation har alltid samma betydelse.
B) Kommunikation kan påverkas av kulturella faktorer.
C) Kommunikation är endast verbal.
D) Kommunikation är alltid tydlig.
6. Vilken roll har nonverbal kommunikation i samtal?
A) Ingen roll
B) En liten roll
C) En betydande roll
D) Omvänd roll
7. Vad bör man tänka på vid kommunikation i en grupp?
A) Säkerställa att alla deltar
B) Bara den mest talföra ska prata
C) Undvika att dela med sig av tankar
D) Kommunikationsverktyg är oviktiga
8. Vad handlar gruppdynamik om?
A) Interaktioner mellan grupper av människor
B) En enskild persons interaktion
C) Digital kommunikation
D) Kommunikation genom medier
9. Vilken teknik kan användas för att skapa dialog?
A) Att diktera samtalet
B) Aktivt lyssnande
C) Att skriva ner vad som sägs
D) Att stänga av mobiltelefoner
10. Vad kan påverka effektiviteten i kommunikationen?
A) Kontext och relationer mellan individer
B) Bara språkbruket
C) Antalet personer närvarande
D) Endast skriftlig kommunikation
11. Vad är viktigt att ta hänsyn till i en digital miljö?
A) Enbart tekniska färdigheter
B) Användarens känslor och upplevelser
C) Att vara anonym
D) Endast skriftlig kommunikation
12. Vad hjälper samtal till med i det pedagogiska arbetet?
A) Att skapa motstånd
B) Att främja delaktighet och lärande
C) Att förvirra deltagarna
D) Att undvika dialog
13. Vilken typ av frågor bör ställas för att uppmuntra diskussion?
A) Stängda frågor
B) Öppna frågor
C) Ledande frågor
D) Bekräftande frågor
14. Vad innebär det att vara medveten om sina kommunikationssätt?
A) Att alltid veta exakt vad man säger
B) Att förstå hur ens ord och kroppsspråk påverkar andra
C) Att lita blint på sin intuition
D) Att alltid ha en färdig strategi
15. Hur kan feedback förbättra kommunikationen?
A) Det är oåterkalleligt
B) Det skapar konflikter
C) Det hjälper till att tydliggöra och förbättra kommunikationsmetoder
D) Det ska undvikas i grupp
Resonerande frågor
1. Hur kan olika kommunikationsstilar påverka lärande och relationer mellan elever och lärare?
Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över betydelsen av anpassning av kommunikationsstilar för att skapa effektiva lärandemiljöer.
2. Vilka är de största utmaningarna i kommunikationen i en digital pedagogisk miljö?
Denna fråga syftar till att eleverna ska tänka kritiskt kring digital kommunikation och dess påverkan på interaktion och lärande.
3. Hur kan aktivt lyssnande förändra dynamiken i en gruppdiskussion?
Här ges eleverna möjlighet att undersöka sambandet mellan lyssnande och gruppdynamik, vilket är centralt i pedagogiskt arbete.
4. På vilket sätt kan kulturella faktorer påverka kommunikation?
Eleverna får möjlighet att reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka interaktion och förståelse.
5. Hur kan feedback tillämpas effektivt i pedagogiskt arbete?
Denna fråga syftar till att eleverna ska fundera över hur man kan ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.
6. Vilka verktyg och metoder skulle du rekommendera för att förbättra kommunikationen i undervisningen?
Eleverna ges möjlighet att presentera en personlig reflektion kring praktiska verktyg som kan användas i klassrummet.
7. Hur skulle du hantera en konflikt i en grupp?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på praktiska tillvägagångssätt för hantering av konflikter inom en grupp.
8. Vilken roll spelar digitala medier i dagens kommunikation?
Syftet är att få eleverna att analysera och diskutera digitala mediers påverkan på interaktionen.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).