Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Transport och spedition
Tema: Internationella transporter och tullhantering
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för internationella transporter och tullhantering, samt deras förmåga att tillämpa denna kunskap i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på de utmaningar och regler som gäller för internationell transport av varor. Eleverna kommer att lära sig om tullhantering, dokumentation och förfaranden, samt hur dessa faktorer påverkar den globala handeln.
Kunskapskrav
Eleven redogör för de faktorer som påverkar internationella transporter. Vidare kan eleven beskriva olika typer av tullförfaranden och dokumentationskrav kopplade till internationell handel.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande dokumentation är nödvändig för tullhantering?
A) Fraktsedel
B) Tulldeklaration
C) Transportörens licens
D) Säljkontrakt
B) Tulldeklaration
2. Vad är tullvärde?
A) Det värde som anges i transportdokumenten
B) Det pris som betalats för varorna
C) Det totala värdet av transportkostnader
D) Det belopp som ska betalas i avgifter
B) Det pris som betalats för varorna
3. Vilken term beskriver den klassificering av varor som används för att beräkna tullavgifter?
A) Tullkode
B) Tullklassifikation
C) Handelsklass
D) Produkttyp
B) Tullklassifikation
4. Vilket av följande avtal är viktigt vid internationella transporter?
A) Långivningsavtal
B) Utkörningsavtal
C) Incoterms
D) Anställningsavtal
C) Incoterms
5. Vilken av följande faktorer kan påverka tullens beräkning?
A) Vem som äger varorna
B) Varornas ursprungsland
C) Transportmetoden
D) Säljpriset
B) Varornas ursprungsland
6. Vad innebär termen “tullavgifter”?
A) Avgifter för transport av varor
B) Kostnader för att registrera varor
C) Skatter som betalas på importerade och exporterade varor
D) Kostnader för lagring av varor
C) Skatter som betalas på importerade och exporterade varor
7. Vilket dokument används för att bevisa att varor har fraktats enligt avtal?
A) Faktura
B) Fraktsedel
C) Tulldeklaration
D) Utkörningsrapport
B) Fraktsedel
8. Vad är syftet med tullkontroll?
A) Att påskynda transporten av varor
B) Att säkerställa att varor följer lagliga krav
C) Att registrera alla transporter
D) Att sänka transportkostnader
B) Att säkerställa att varor följer lagliga krav
9. Hur ofta ska tullavgifter betalas?
A) Vid varje leverans
B) En gång om året
C) Så snart varor kommer till landet
D) Endast vid export
C) Så snart varor kommer till landet
10. Vilket av följande är inte en del av tullhanteringen?
A) Deklaration av varor
B) Betalning av tullavgifter
C) Transport av varor
D) Kontroll av dokument
C) Transport av varor
11. Vad betyder “detaljhandel för tullhantering”?
A) Hantering av små kvantiteter
B) Tullhantering för försäljning till slutkund
C) Specifik hantering av tullärenden
D) Detaljerad dokumentation
B) Tullhantering för försäljning till slutkund
12. Vilket av följande är en konsekvens av felaktig tullhantering?
A) Ökad försäljning
B) Ingen påverkan
C) Förseningar och kostnader
D) Ökad kundnöjdhet
C) Förseningar och kostnader
13. Vilken vanlig term används för att beskriva varor som transporteras över gränser?
A) Transportprodukter
B) Exportprodukter
C) Gränsvaror
D) Internationella varor
D) Internationella varor
14. Vilket verktyg kan användas för att beräkna tullavgifter?
A) Tullkalkylator
B) Fraktsedel
C) Tullguide
D) Transportplan
A) Tullkalkylator
15. Vad är det första steget i tullhantering vid import?
A) Betalning av avgifter
B) Registrering av varor
C) Tulldeklaration
D) Transport av varor
C) Tulldeklaration
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika tullförfaranden kan påverka små och stora företag. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för skillnader i logistik och kostnader.
2. Hur kan internationella handelssystem och avtal underlätta tullhantering? Här kan eleverna reflektera över betydelsen av avtal inom handeln.
3. Resonera kring vikten av att hålla sig uppdaterad om tullregler och avtal. Frågan ger insikt i hur förändringar kan påverka företagsverksamhet.
4. Diskutera vilken roll teknologisk utveckling spelar i modern tullhantering. Eleverna kan få möjlighet att bedöma positiva och negativa aspekter av teknologin.
5. På vilket sätt påverkar tullavgifter varupriserna på den internationella marknaden? Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera samband mellan avgifter och konsumentpriser.
6. Resonera kring hur felaktig dokumentation kan påverka internationella transporter. Här får eleverna visa sin förståelse för konsekvenser av administrativa misstag.
7. Diskutera utmaningar som företag kan möta vid tullhantering under pandemier eller kriser. Frågan får eleverna att reflektera kring oförutsedda händelser.
8. Hur kan regler som Incoterms ha stor påverkan på kostnader och risker vid internationell transport? Eleverna här ges möjlighet att koppla teori till praktiska exempel.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng för faktafrågorna (1 poäng per korrekt svar) och 16 poäng för de resonerande frågorna (2 poäng per svar). För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).