En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Historia – Renässansen och den nya världen

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Renässansen och den nya världen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla renässansens påverkan på upptäcktsresor och utforskning av nya länder, främst fokus på de stora upptäcktsresorna under 1400- och 1500-talen. Eleverna ska lära sig om de drivkrafter som låg bakom dessa resor, samt om konsekvenser och möten mellan olika kulturer.

Kunskapskrav

Eleven redogör för viktiga händelser och personer kopplade till upptäcktsresorna under renässansen, förstår drivkrafterna bakom dessa resor samt kan analysera de kulturella och ekonomiska konsekvenserna av möten mellan olika kulturer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till upptäcktsresorna (10 min)

  • Förklara vad som menas med upptäcktsresor och kort sammanfatta tidsramen (cirka 1400-1600 e.Kr.).
  • Diskutera de centrala drivkrafterna bakom resorna, som handel, konkurrens mellan länder och önskan att sprida kristendomen.
  • Presentera viktiga aktörer, såsom Christophorus Columbus, Vasco da Gama och Ferdinand Magellan, och deras betydelse.

Columbus och den amerikanska kontinenten (15 min)

  • Beskriv Columbus resor till den nya världen och deras påverkan på den europeiska uppfattningen om jorden.
  • Diskutera de kulturella och ekonomiska konsekvenserna av de första kontakterna med de ursprungliga befolkningarna.
  • Analysera hur Columbus upptäckter ledde till kolonisering och exploatering av de nya territorierna.

Äventyrsresor och handel (15 min)

  • Gå igenom andra viktiga resor, såsom Vasco da Gamas upptäckter i Indien och deras betydelse för handelsvägar.
  • Diskutera hur upptäckterna förändrade det ekonomiska landskapet i Europa och hur handel med kryddor, guld och andra varor påverkade samhället.
  • Reflektera över hur dessa resor ledde till kulturell “utbyte” mellan olika världsdelar, inklusive den så kallade Columbia Exchange.

Gruppdiskussion (5 min)

  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera de långsiktiga effekterna av upptäcktsresorna på de ursprungliga befolkningarna i Amerika och deras kulturer.
  • Be grupperna fundera på frågor som: Vilka var de negativa konsekvenserna av denna kontakt?

Sammanfattning och frågor (5 min)

  • Sammanfatta de centrala ideer som har diskuterats i lektionen, inklusive drivkrafterna bakom upptäcktsresor och de konsekvenser som följde.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och klargöra begrepp som berörts.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en tidslinje som illustrerar de viktigaste upptäckterna och resorna under renässansen, tillsammans med korta förklaringar av varje händelse och dess betydelse.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad var en av de främsta drivkrafterna bakom upptäcktsresorna under renässansen?
    Svar: Handel och konkurrens mellan europeiska länder.
  • Vem var Christophorus Columbus och vad var hans bidrag?
    Svar: Columbus var en upptäcktsresande som krediteras för att ha “upptäckt” Amerika år 1492.
  • Vad kallades den stora kulturella och ekonomiska utbytet mellan den gamla världen och den nya världen?
    Svar: Columbian Exchange.
  • Vilka var några konsekvenser av kontakten mellan européer och de ursprungliga befolkningarna?
    Svar: Många ursprungliga befolkningar utsattes för sjukdomar, kolonisering och kulturella förändringar.
  • Nämn en annan viktig upptäcktsresande och deras prestation.
    Svar: Vasco da Gama, känd för att ha sjövägen till Indien och öppnat nya handelsrutiner.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (200 ord) om hur upptäcktsresorna påverkade både Europa och de ursprungliga kulturerna i Amerika. Diskutera konsekvenser som kulturellt utbyte och konflikter.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att fokusera på en specifik upptäcktsresande och utforska deras liv, resor och påverkan på historia. De ska skapa en presentation som visar fynden och relaterar dem till den tidens sociopolitiska kontext.

Förslag för nästa lektion

Reformationen och dess konsekvenser

I nästa lektion ska fokus ligga på reformationens uppkomst och dess påverkan på den europeiska kyrkan och samhället. Lektionen kommer att undersöka kirkans makt, Martin Luther och de förändringar som följde inom religion och samhällsstruktur. Detta knyter an till tidigare lektioner genom att se hur kulturell och religiös förändring fortsätter att utvecklas.

Förberedelser

  • Förbered material och bilder som belyser upptäcktsresorna och deras effekter.
  • Dela ut pappersmaterial och exempel för aktivitetsuppgiften.
  • Samla exempel och information om viktiga upptäcktsresande och de områden de upptäckte.