En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Filosofi 1 – Existens och kunskap

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 1
Tema: Existens och kunskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: existens och vetande, dels grundläggande teorier som behandlar begreppet verklighet och vad som kan tänkas existera, dels grundläggande kunskapsteori utifrån begreppet kunskap, begreppet sanning och vetandets olika former.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för och diskuterar översiktligt och med enkla argument några frågor och teorier som gäller existens, kunskap, vetenskap, värdefilosofi, samhällsfilosofi, språkfilosofi och nutida filosofiska riktningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till existens (10 min).

  • Diskutera grundläggande frågor om existens.
  • Definiera olika former av verklighet.
  • Presentera klassiska filosofer som behandlat dessa frågor.

Kunskapsteori (15 min).

  • Förklara begrepp som kunskap och sanning.
  • Introducera skillnader mellan olika typer av kunskap.
  • Diskutera källor till vår kunskap: perception, intuition och logik.

Grupperingsdiskussion (15 min).

  • Dela in eleverna i grupper för att diskutera frågor om vad som är verkligt.
  • Ställ frågor som “Vad betyder det att veta något?”.
  • Varje grupp delger sina tankar inför klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min).

  • Sammanfatta dagens lektion.
  • Reflektera över hur vår förståelse av verklighet och kunskap kan förändras.
  • Ge utrymme för avslutande frågor.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna skriva ett kort essay där de formulerar sin egen syn på vad som utgör verklighet och kunskap. De ska använda exempel från dagens diskussion och referera till klassiska teorier.

Exit-ticket

  • Vad är skillnaden mellan kunskap och åsikt?
  • Nämn två filosofer som har diskuterat existens.
  • Vad innebär begreppet “sanning” i kunskapsteori?
  • Hur kan våra sinnen påverka vår uppfattning av verkligheten?
  • Nämn ett exempel på en situation där vi tror oss veta något, men det kanske inte är sant.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en argumenterande text som tar ställning till frågan: “Finns det en objektiv verklighet?”. Texten ska baseras på diskussionerna under lektionen och ska inkludera referenser till kurslitteraturen.

Citat

“Jag tänker, alltså finns jag.” – René Descartes (1637) Detta citat sammanfattar en central idé inom kunskapsteorin och existensfilosofi, där Descartes hävdar att tanken innefattar vår existens. Citatet är fundamentalt för diskussioner om vad det innebär att vara medveten och vad som krävs för att bekräfta vår egen verklighet.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion föreslås vara “Etik och moral”. Det är relevant eftersom det gränsar till våra tidigare diskussioner om verklighet och kunskap och ger möjlighet att undersöka empiriska och normativa perspektiv kring hur vi bör agera i världen.