Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medieproduktion
Tema: Teknisk kunskap och verktyg inom medieproduktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Denna lektion fokuserar på de tekniska färdigheter och verktyg som är essentiella inom medieproduktion, såsom kamerateknik, ljudinspelning och programvara för videoredigering. Eleverna kommer att få praktisk kunskap om hur man använder dessa verktyg för att skapa professionella medieprodukter.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och demonstrera grundläggande tekniska färdigheter inom medieproduktion, inklusive användning av utrustning och programvara.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kamerateknik (10 min)
- Presentera olika typer av kameror som används i medieproduktion (ex. DSLR, filmkameror, smartphonekameror).
- Diskutera grundläggande begrepp såsom bländare, slutartid och ISO, och hur dessa påverkar bilden.
- Visa exempel på hur kamerateknik kan påverka det visuella uttrycket i ett medieprojekt.
Genomgång av ljudinspelningstekniker (15 min)
- Diskutera vikten av ljud i medieproduktion och hur dålig ljudkvalitet kan påverka en produktion negativt.
- Gå igenom olika typer av mikrofoner och inspelningstekniker (ex. lavalier, shotgun).
- Redovisa tips på att fånga bra ljud och hantera bakgrundsljud.
Workshop: Praktisk övning i kamerateknik och ljudinspelning (15 min)
- Låt eleverna dela upp sig i grupper och ge dem möjlighet att praktiskt experimentera med kameror och ljudutrustning.
- Ge dem specifika uppgifter att dokumentera en kort videosekvens med fokus på både bild och ljud.
- Informera dem om att vara kreativa i sin användning av teknik och att samarbetsarbeta i sina grupper.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta huvudpunkter om kamerateknik och ljudinspelning.
- Diskutera hur kunskap om dessa tekniker kan förbättra kvaliteten på deras medieproduktioner.
- Ställ frågor för att uppmuntra reflektion på hur tekniska färdigheter kan påverka berättande och innehåll.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i sina grupper för att utvärdera sin inspelning från workshoppen, välja ut de bästa klippen och diskutera hur de kan förbättra sina tekniska färdigheter. De ska också förbereda sig för att redigera materialet, och fundera på vilken typ av berättelse de vill förmedla med det inspelade materialet.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vad påverkar bildens kvalitet i medieproduktion? Svar: Bländare, slutartid och ISO.
- Varför är ljud viktigt inom medieproduktion? Svar: Det påverkar hur publiken upplever och uppfattar innehållet.
- Nämn två typer av mikrofoner och deras användningsområden. Svar: Lavalier för intervjuer och shotgun för röstupptagning på avstånd.
- Hur kan teknik påverka berättande i ett medieprojekt? Svar: Rätt teknisk anpassning kan skapa stämning och förmedla känslor effektivt.
- Varför är det bra att arbeta i grupper vid produktion? Svar: För att kombinera olika perspektiv och färdigheter, vilket ökar kreativiteten.
Hemläxa
Skriv en reflektion kring en medieproduktion (film, podcast, etc.) som du tycker har utmärkt sig i kvalitet. Diskutera vilka tekniska aspekter (ljud, bild, redigering) som bidrar till dess framgång. Längd: 400 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan i en fördjupningsuppgift planera och genomföra en kort film- eller ljudproduktion där de ska använda den teknik som diskuterats under lektionen. De ska noggrant dokumentera de tekniska överväganden de gör och reflektera över hur dessa val påverkar den färdiga produkten.
Förslag för nästa lektion
Tema: Redigeringstekniker och postproduktion. I nästa lektion kommer vi att fokusera på redigeringstekniker och postproduktion, inklusive programvara som används i branschen. Vi kommer att diskutera hur man redigerar material, tillför effekter och skapar den slutliga produkten. Lektionen syftar till att ge eleverna förståelse för hur kritiska val i redigeringsprocessen påverkar det slutgiltiga resultatet.
Förberedelser
- Samla material och utrustning för praktiska övningar i kamerateknik och ljudinspelning.
- Förbereda demonstrationsmaterial och exempel som visar god och dålig teknisk kvalitet.
- Skapa en sammanställning med viktiga tekniska aspekter relaterade till medieproduktion.