Lektionsplanering för Teknik i Årskurs 1
Ämne
Teknik
Tema
Teknik och vardagsföremål
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att identifiera och diskutera teknikens roll i vardagen. Eleverna ska ges möjlighet att känna igen både tekniska och icke-tekniska föremål omkring sig samt tala om deras funktioner.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på tekniska och icke-tekniska föremål samt förklara vad de används till. Eleven bör också visa förmåga att diskutera sina observationer med andra.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av momentet (10 min)
- Berätta om dagens aktivitet och syftet med att sortera kort.
- Visa några exempelkort och fråga eleverna vad de tycker om dem.
- Diskutera vad som gör ett föremål tekniskt.
Genomgång av sortering (10 min)
- Visa en tydlig sorteringsmetod på tavlan.
- Gå igenom hur de ska arbeta i par och sortera sina kort.
- Ge ett konkret exempel på ett kort och var det ska placeras.
Observation och feedback (15 min)
- Gå runt i klassrummet och observera elevernas arbete.
- Ge stöd och uppmuntran, och ställ frågor till dem.
- Hjälp elever som behöver det att förstå svårare objekt.
Sammanfattning av sorteringen (10 min)
- Låt eleverna berätta om sina kategoriseringar i klassen.
- Ställ frågor om varför de placerade föremålen i olika kategorier.
- Diskutera vad de har lärt sig och hur tekniska föremål finns runt omkring dem.
Aktivitet
Eleverna skall i par sortera korten och diskutera varför de placerar dem som de gör. De får också möjlighet att berätta för klassen vilka föremål som känns mest intressanta.
Exit-ticket
- Vad kallas saker som är skapade av människor?
Svar: Tekniska föremål. - Nämn ett exempel på ett icke-tekniskt föremål.
Svar: En blomma. - Vad används en penna till?
Svar: Att skriva. - Kan du namnge ett tekniskt föremål?
Svar: En dator. - Hur känns det att sortera korten?
Svar: Roligt/enkelt/svårt (varierar med varje elev).
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att tillsammans med sina föräldrar gå runt i hemmet och välja ut tre föremål. De ska rita eller skriva ner vad som är tekniskt och vad som inte är tekniskt. Denna uppgift hjälper dem att se teknik i sin dagliga miljö.
Citat
”Teknik är det som gör livet lättare.” – Okänd
Detta citat förklarar hur teknik hjälper oss i vardagen, vilket bidrar till lektionens fokus på att förstå och identifiera teknik i vårt liv.
Nästa lektion
Tema: Förändringar i teknik över tid
Detta tema är relevant för att ge eleverna en insikt om hur tekniska föremål har utvecklats och hur de har påverkat våra liv genom åren.