En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Teknik – Teknik och vardagsföremål

Presentation i Google Slides
Öppna i Google Docs
Skriv ut dokumentet

Lektionsplanering för Teknik i Årskurs 1

Ämne

Teknik

Tema

Teknik och vardagsföremål

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att identifiera och diskutera teknikens roll i vardagen. Eleverna ska ges möjlighet att känna igen både tekniska och icke-tekniska föremål omkring sig samt tala om deras funktioner.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på tekniska och icke-tekniska föremål samt förklara vad de används till. Eleven bör också visa förmåga att diskutera sina observationer med andra.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av momentet (10 min)

  • Berätta om dagens aktivitet och syftet med att sortera kort.
  • Visa några exempelkort och fråga eleverna vad de tycker om dem.
  • Diskutera vad som gör ett föremål tekniskt.

Genomgång av sortering (10 min)

  • Visa en tydlig sorteringsmetod på tavlan.
  • Gå igenom hur de ska arbeta i par och sortera sina kort.
  • Ge ett konkret exempel på ett kort och var det ska placeras.

Observation och feedback (15 min)

  • Gå runt i klassrummet och observera elevernas arbete.
  • Ge stöd och uppmuntran, och ställ frågor till dem.
  • Hjälp elever som behöver det att förstå svårare objekt.

Sammanfattning av sorteringen (10 min)

  • Låt eleverna berätta om sina kategoriseringar i klassen.
  • Ställ frågor om varför de placerade föremålen i olika kategorier.
  • Diskutera vad de har lärt sig och hur tekniska föremål finns runt omkring dem.

Aktivitet

Eleverna skall i par sortera korten och diskutera varför de placerar dem som de gör. De får också möjlighet att berätta för klassen vilka föremål som känns mest intressanta.

Exit-ticket

  • Vad kallas saker som är skapade av människor?
    Svar: Tekniska föremål.
  • Nämn ett exempel på ett icke-tekniskt föremål.
    Svar: En blomma.
  • Vad används en penna till?
    Svar: Att skriva.
  • Kan du namnge ett tekniskt föremål?
    Svar: En dator.
  • Hur känns det att sortera korten?
    Svar: Roligt/enkelt/svårt (varierar med varje elev).

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att tillsammans med sina föräldrar gå runt i hemmet och välja ut tre föremål. De ska rita eller skriva ner vad som är tekniskt och vad som inte är tekniskt. Denna uppgift hjälper dem att se teknik i sin dagliga miljö.

Citat

”Teknik är det som gör livet lättare.” – Okänd

Detta citat förklarar hur teknik hjälper oss i vardagen, vilket bidrar till lektionens fokus på att förstå och identifiera teknik i vårt liv.

Nästa lektion

Tema: Förändringar i teknik över tid
Detta tema är relevant för att ge eleverna en insikt om hur tekniska föremål har utvecklats och hur de har påverkat våra liv genom åren.