En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Engelska – Kultur och identitet

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Hur kultur påverkar vår identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att öka elevernas förståelse för hur kultur och identitet påverkar varandra. Genom att diskutera och reflektera över kulturella inslag och deras påverkan på individens identitet, ska eleverna öva sin engelska kommunikationsförmåga både i tal och skrift samt få en djupare insikt i kulturella frågor.

Betygskriterier

  • Eleven kan delta i diskussioner om kultur och identitet och uttrycka sina åsikter på engelska.
  • Eleven kan läsa och förstå texter som relaterar till kultur och identitet samt sammanfatta dessa.
  • Eleven kan skriva en reflekterande text som analyserar hur kultur påverkar identitet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kultur och identitet (10 min)

  • Definiera begreppen “kultur” och “identitet”. Diskutera vad dessa innebär och hur de är relaterade till varandra.
  • Ställ frågan: “How do you think culture shapes our identity?” och be eleverna dela med sig av sina tankar.
  • Introducera viktiga termer på engelska såsom “cultural heritage”, “identity formation”, och “traditions”.

Läsning av texter (15 min)

  • Dela ut korta texter eller artiklar som handlar om kultur och identitet, exempelvis hur olika kulturer påverkar sättet människor identifierar sig.
  • Be eleverna att läsa texterna och markera viktiga termer samt sammanfatta vad de har lärt sig.
  • Diskutera som klass: “What influences have shaped your own identity?” och “Which cultural aspects are most significant for you?”.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem specifika frågor att arbeta med:
  • “In what ways do traditions affect people’s identities?”
  • “How do cultural exchanges influence our understanding of identity?”.
  • Uppmana dem att använda engelska för att uttrycka sina tankar och reflektioner.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen genom att be grupperna dela med sig av en intressant insikt från sina diskussioner.
  • Ställ frågan: “How can understanding cultural influences help us in a diverse society?”.

Diskussionsfrågor

  • A. How does your own culture influence your beliefs and actions?
  • B. What role does language play in shaping cultural identity?
  • C. How can exposure to different cultures affect our sense of self?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) på engelska där de beskriver hur deras egen kultur påverkar deras identitet. De ska inkludera exempel och använda specifika termer som diskuterats under lektionen.

Exit-ticket

  • What did you learn today about the relationship between culture and identity?
  • Which aspect of your culture do you feel is most significant in shaping who you are?
  • How can understanding culture benefit your interactions with others?
  • What terms from today’s lesson do you find particularly relevant to your life?
  • How can you apply what you learned about culture and identity in your daily life?

Hemuppgift

Eleverna ska förbereda en presentation (5-10 minuter) där de utforskar ett kulturellt fenomen.