En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Argumenterande text

Presentation i Google Slides
Öppna i Google Docs
Skriv ut dokumentet

Lektionsplanering: Retoriska verktyg i argumentation

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Retoriska verktyg i argumentation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i Svenska 1 ska innehålla studier av retorik och dess historiska utveckling, samt hur olika retoriska verktyg används för att övertyga och påverka publiken. Eleverna ska få möjligheter att öva på att skapa och analysera argumenterande och retoriska texter.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet använda retoriska verktyg i egen text och kan i skrift och tal utföra en grundläggande analys av retoriska strategier som används i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till retorik (10 min)

  • Vad är retorik och varför är det viktigt?
  • Retorikens grundpelare: Ethos, Pathos, och Logos.
  • Exempel på retoriska situationer.

Genomgång av Ethos, Pathos och Logos (15 min)

  • Definiera och förklara varje term.
  • Ge exempel på hur de används i texter och tal.
  • Diskutera deras påverkan på mottagaren.

Praktisk övning: Argumentera med retorik (15 min)

  • Dela in klassen i grupper.
  • Varje grupp får i uppgift att diskutera och förbereda ett kort tal där de använder alla tre verktyg.
  • Grupperna får tid att förbereda och öva.

Presentation och feedback (10 min)

  • Varje grupp framför sitt tal för klassen.
  • Diskutera tillsammans hur olika retoriska verktyg användes och vilken effekt de hade.
  • Ge och ta emot konstruktiv feedback.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper förbereda ett kort tal där de argumenterar för en valfri ståndpunkt med hjälp av de retoriska verktygen Ethos, Pathos och Logos. De ska också presentera sina tal för klassen och få feedback. Denna aktivitet syftar till att förstärka deras förmåga att använda retoriska verktyg i praktiken.

Exit-ticket

  • Vad står Ethos för?
    Svar: Trovärdighet och karaktär hos talaren.
  • Hur kan Pathos användas?
    Svar: Genom att väcka känslor hos publiken.
  • Vad innebär Logos?
    Svar: Användning av logiska argument och fakta.
  • Kan du ge ett exempel på en situation där retorik används?
    Svar: Valtal eller reklamkampanjer.
  • Hur kan man förbättra sina retoriska färdigheter?
    Svar: Genom att öva på att skriva och tala med fokus på retoriska verktyg.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en aktuell debatt eller samhällsfråga och skriva en kort argumenterande text (1-2 sidor) där de använder minst en av de retoriska verktygen (Ethos, Pathos eller Logos). De ska också reflektera över vilken effekt deras val av retoriska verktyg kan ha på läsaren.

Citat

”Retorik är konsten att finna kloka eller övertygande sätt att säga saker.” – Aristotle (ca 350 f.Kr.)
Detta citat framhäver retorikens syfte och betydelse i kommunikation, vilket direkt knyter an till lektionen där eleverna får träna på att formulera övertygande argument.

Nästa lektion

Föreslå ett tema för nästa lektion; exempelvis ”Källkritik och källhantering”. Detta tema är relevant för att säkerställa att eleverna kan skilja på trovärdiga och otillförlitliga källor, vilket är viktigt för att stödja sina argument i både skriftlig och muntlig form.