En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Engelska – Enkla beskrivningar av konstverk och bilder






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Engelska

Tema: Enkla beskrivningar av konstverk och bilder

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sina kunskaper i att beskriva och analysera konstverk på engelska, samt att använda relevanta adjektiv och fraser i sina beskrivningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna verktyg för att beskriva och analysera konstverk och bilder på engelska. Eleverna kommer att lära sig om olika element inom konst och hur man uttrycker sina tankar och känslor kring dem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika konstverk och tekniker, samt ge enkla beskrivningar av vad de ser och hur de upplever konstverken. De ska kunna använda adjektiv och relevanta fraser i sina beskrivningar.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande ord betyder “färgglad” på engelska?
    • A. Dull
    • B. Bright
    • C. Colorful
    • D. Pale
  2. Vad innebär en “abstract” målning?
    • A. Den visar verkligheten som den är
    • B. Den fokuserar på former och färger snarare än att avbilda verkligheten
    • C. Den är gjord av foto
    • D. Den är väldigt detaljerad
  3. Vilket adjektiv passar bäst in i meningen: “This painting is very ___.”
    • A. Boring
    • B. Beautiful
    • C. Small
    • D. Dark
  4. Vad kallas en konstnär som målar med olja?
    • A. Sculptor
    • B. Painter
    • C. Photographer
    • D. Designer
  5. Vilket av följande konstverk är mest troligt att vara klassat som “realistic”?
    • A. En målning av en äpple
    • B. En målning av en familj i ett vardagsrum
    • C. En abstrakt komposition av färger
    • D. En stiliserad fågel
  6. Vilken färg används oftast för att skapa en känsla av lugn?
    • A. Röd
    • B. Blå
    • C. Gul
    • D. Grön
  7. Vad betyder “expressive” i konst?
    • A. Svår att förstå
    • B. Att visa känslor och känsla
    • C. Att vara enkel
    • D. Att vara realistisk
  8. Vad är en vanlig teknik som använder akvarellfärg?
    • A. Ölja
    • B. Vattenfärg
    • C. Pastell
    • D. Tusch
  9. Vad kallas en målning som visar en scen från vardagslivet?
    • A. Still life
    • B. Genre painting
    • C. Landscape
    • D. Portrait
  10. Vilket adjektiv beskriver bäst en konstverk som är “enkel och tydlig”?
    • A. Confusing
    • B. Clear
    • C. Complex
    • D. Bold
  11. Vad ska man tänka på när man tittar på konstverk?
    • A. Färger och former
    • Bara detaljer
    • C. Hur snabbt konstverk är målat
    • D. Enbart artistens namn
  12. Vilken teknik involverar skapande av konstverk mycket med händerna?
    • A. Digital konst
    • B. Skulptur
    • C. Fotografi
    • D. Måleri med pensel
  13. Vad är en av de viktigaste aspekterna av att analysera konst?
    • A. Åldern på konstverket
    • B. Ditt personliga intryck
    • C. Kostnaden
    • D. Konstnärens berömmelse
  14. Vilket av följande är ett exempel på en klassisk konstform?
    • A. Graffiti
    • B. Digital konst
    • C. Målning
    • D. Collage
  15. Vilken färg brukar förknippas med sorg?
    • A. Grön
    • B. Svart
    • C. Blå
    • D. Lila

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför färger är viktiga i konstverk. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för färgers betydelse och hur de påverkar känslan i ett verk.
  2. Hur kan du beskriva en konstnärs stil utifrån deras verk? Frågan hjälper eleverna att tänka kritiskt kring konstnärens Teknik och uttryck.
  3. Vad betyder det för dig att kunna beskriva ett konstverk på ett bra sätt? Genom denna fråga kan eleverna reflektera över vikten av att kunna uttrycka känslor kring konst.
  4. Hur tror du att konst påverkar vårt samhälle? Här får eleverna möjlighet att resonera kring konstens roll i samhället och dess påverkan på människor.
  5. Många konstverk kan tolkas på olika sätt. Ge exempel på hur en specifik målning kan förstås på olika sätt. Detta utmanar elevernas förmåga att tänka bredare kring tolkning av konst.
  6. Om du fick möjlighet att träffa en konstnär, vad skulle du vilja fråga dem? Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på den personliga kopplingen mellan konst och konstnären.
  7. Varför är det viktigt att diskutera konst med andra? Här besvarar eleverna varför diskussioner kan berika förståelsen av konstverk.
  8. Hur skulle du använda ditt eget konstverk för att förmedla ett budskap? Denna fråga ger eleverna chans att reflektera över sin egen kreativitet och uttryck.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: Maximalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar)
  • Resonerande frågor: Maximalt 8 poäng (1 poäng per svar)

Totalpoäng: 23

För att uppnå betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)