En AI-baserad digital lärarassistent

Språkglosor. Engelska – Animals’ superpowers. [Åk. 4–6]

Språkglosor

Stadie: åk 1-3
Ämne: Animals’ superpowers
Tema: Djurens superkrafter

Att känna till ord och begrepp relaterade till djur och deras speciella förmågor är viktigt för elevernas språk- och ämnesutveckling. Genom att förstå dessa termer kan barnen bättre delta i samtal om djur och natur och få en djupare insikt i ämnet. Språket är ett verktyg för att uttrycka sina tankar och känslor, och genom att lära sig nya glosor kan eleverna förbättra sin kommunikation och förståelse.

Djurens krafter

  • Fly
    Översättning: Flyga
    Exempelmening: Fåglar kan fly högt uppe i luften.

  • Simma
    Översättning: Simma
    Exempelmening: Fiskar simmar snabbt i vattnet.

  • Krypa
    Översättning: Krypa
    Exempelmening: Sniglar kryper långsamt på marken.

  • Hoppa
    Översättning: Hoppa
    Exempelmening: Kängurur hoppar långt.

  • Skrika
    Översättning: Skrika
    Exempelmening: Ugglor skriker på natten.

Djurens hem

  • Bo
    Översättning: Bo
    Exempelmening: Fåglar bygger sina bon i träden.

  • Hål
    Översättning: Hål
    Exempelmening: I jorden finns det många hål för grottor.

  • Hägn
    Översättning: Hägn
    Exempelmening: Djuren i parken lever i ett hägn.

Djurens utseende

  • Fjädrar
    Översättning: Fjädrar
    Exempelmening: Fjädrarna på påfågeln är mycket vackra.

  • Skinn
    Översättning: Skinn
    Exempelmening: Lejonets skinn är gult och mjukt.

  • Sparkar
    Översättning: Klor
    Exempelmening: Katterna har vassa klor för att klättra.

  • Svans
    Översättning: Svans
    Exempelmening: Hunden viftade på svansen av lycka.

Genom att arbeta med dessa glosor får eleverna en grundläggande förståelse för djurens superkrafter och livsmiljöer, vilket stärker deras språk- och omvärldskunskap.