En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Idrott och hälsa – Motorik och rörelse

Presentation i Google Slides
Öppna i Google Docs
Skriv ut dokumentet

Lektionsplanering: Idrott och hälsa

Årskurs

2

Ämne

Idrott och hälsa

Tema

Motorik och rörelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I ämnet Idrott och hälsa ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin motorik och rörelseförmåga genom varierade rörelseaktiviteter och lekar, som stärker både individens kroppskontroll och koordination.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet genomföra grundläggande rörelser och aktiviteter, samt visa förståelse för kroppens rörelsemönster genom lek och idrott.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till motorik och rörelse (10 min)

  • Förklara vad motorik är och dess betydelse för idrott och hälsa.
  • Ge exempel på olika typer av rörelser (springa, hoppa, snurra).
  • Demonstrera några grundläggande motoriska övningar.

Uppvärmning med rörelselekar (10 min)

  • Utför rörelselekar där eleverna får hoppa, springa och krypa i olika former.
  • Inkludera övningar som exempelvis ”Följa John” där eleverna ska göra som ledaren.
  • Betona vikten av att ha kul och att röra sig tillsammans.

Motoriska hinderbanor (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och låt dem genomföra en hinderbana med olika motoriska övningar (t.ex. klättra, hoppa, balansera).
  • Låt varje grupp prova sin bana medan andra hejar på.
  • Fokusera på teknik och samarbete under övningen.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla hela klassen för att diskutera vad de lärt sig under lektionen.
  • Fråga eleverna om vilka övningar de tyckte var roligast och varför.
  • Uppmuntra till att fortsätta träna motorik i vardagen.

Aktivitet

Eleverna får utforma sin egen hinderbana i små grupper och presentera den för klassen. De ska inkludera olika motoriska övningar de lärt sig under lektionen. Efter presentationerna turas klassen om att prova varje grupps bana.

Exit-ticket

  • Vilken rörelseövning tyckte du var svårast? (Svar: Exempel på specifik övning)
  • Hur kändes det att arbeta i grupp? (Svar: Positivt, kul)
  • Nämn en sak du lärde dig om motorik idag. (Svar: Exempelvis balansen)
  • Vilken del av hinderbanan gillade du mest? (Svar: Specifik övning eller del)
  • Hur kan du träna motorik hemma? (Svar: Exempelvis hoppa över saker)

Hemuppgift

Eleverna ska välja tre olika rörelseövningar hemma och träna på dem i 10 minuter varje dag under en vecka. De ska sedan berätta för klassen om en övning de tyckte var roligast och varför.