En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Digitalt skapande 1 – Sammanställning och publicering av digitala produktioner

Presentation i Google Slides
Öppna i Google Docs
Skriv ut dokumentet

Lektionsplanering

Årskurs

Gymnasiet

Ämne eller kurs

Digitalt skapande 1

Tema

Sammanställning och publicering av digitala produktioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska inkludera processer för att sammanställa och publicera digitala produktioner, samt granskning och reflektion av egna och andras skapelser. Eleverna ska lära sig om olika kanalers och plattformars funktioner för spridning av digitalt innehåll samt hur man anpassar produktionen för olika medier.

Kunskapskrav

Eleven redogör för grunderna i publicering och distribuerande av digitala produktioner och kan med viss säkerhet genomföra publicering av sin egen produktion. Eleven visar även grundläggande förmåga att analysera andras digitala skapelser och kan ge en konstruktiv kritik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till publicering (10 min)

  • Förklara vikten av att publicera sina digitala produktioner för att nå en publik.
  • Presentera olika plattformar och kanaler för digital publicering.
  • Diskutera vad som bör tas i beaktande när man väljer en publiceringsplattform.

Genomgång av sammanställningsprocess (15 min)

  • Förklara stegen för sammanställning av en digital produktion.
  • Visa exempel på hur man kan anpassa produktens format beroende på plattform.
  • Diskutera upphovsrätt och etik kring publicering av digitalt innehåll.

Praktisk demonstration av publiceringsverktyg (15 min)

  • Visa ett praktiskt exempel som hur man publicerar digitalt innehåll (t.ex. på en blogg eller via en social medier-plattform).
  • Gå igenom de tekniska stegen för att publicera och sprida innehåll.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.

Sammanfattning och feedback (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om publiceringsprocessen.
  • Diskutera vad de tyckte var mest utmanande och intressant i sammanställningen.
  • Förbered eleverna för nästa aktivitet där de ska publicera sitt eget arbete.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en digital presentation av sina tidigare skapelser och publicera dem på en gemensam plattform (till exempel en klassblogg eller en delad mapp). De ska även ge varandra feedback på sina publicerade arbeten.

Exit-ticket

  • Vad innebär publicering av digitala produktioner?
    Svar: Att distribuera och göra sina skapelser tillgängliga för en publik online.
  • Nämn en plattform där man kan publicera digitalt arbete.
    Svar: Blogger eller Instagram.
  • Vad bör man tänka på gällande upphovsrätt?
    Svar: Att respektera andras verk och ge korrekt kreditering.
  • Vad betyder anpassning av produkten för olika medier?
    Svar: Att justera format och innehåll för att det ska passa olika plattformar.
  • Vad är konstruktiv kritik?
    Svar: Att ge feedback med syftet att hjälpa till att förbättra ett arbete.

Hemuppgift

Eleverna ska publicera en av sina digitala skapelser på en valfri plattform och skriva en reflektion om vad de lärde sig från publiceringsprocessen och vilken feedback de fick från sina klasskamrater.