Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Engelska
Tema: Djur och deras livsmiljöer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Närma sig och använda engelska språket i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften. | Eleven kan enklare uttrycka sig på engelska i tal och skrift. |
Ord och fraser om olika djur och deras livsmiljöer. | Eleven kan förstå och använda några ord och fraser om djur och deras livsmiljöer. |
Skapande verksamhet där eleverna i ett ämnesövergripande arbetssätt tillägnar sig kunskap. | Eleven kan berätta och skapa enkla texter med hjälp av bilder och egna erfarenheter. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 4]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till tema (10 min)
- Presentera dagens ämne med bilder på olika djur.
- Diskutera djurens livsmiljöer och be eleverna att gissa vart djuren hör hemma.
-
Ord och fraser (15 min)
- Gå igenom viktiga ord och fraser kopplade till djur och deras livsmiljöer.
- Låt eleverna praktisera nya ord genom att använda dem i meningar.
-
Skapande aktivitet (15 min)
- Låt eleverna rita ett djur och dess livsmiljö. De ska då skriva en kort beskrivning på engelska av djuret och livsmiljön.
-
Presentation (10 min)
- Ge eleverna tid att presentera sina teckningar och beskrivningar för klassen.
- Uppmuntra frågor och diskussioner efter varje presentation.
Ämnesinnehåll
- Djurs livsmiljöer: Eleverna ska lära sig olika djur och koppla dessa till deras naturliga livsmiljöer, exempelvis skog, hav och öken.
- Engelska ord: Skapa en ordlista med djur och deras livsmiljöer på engelska för att öka ordkunskapen.
- Uttrycka sig på engelska: Uppmuntra eleverna att tala och skriva på engelska i en trygg miljö.
- Kreativitet: Träna elevernas kreativitet genom konstnärligt arbete och presentation.
- Kommunikation: Främja kommunikation mellan eleverna genom att ställa frågor och diskutera sina skapelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Habitat | Den naturliga livsmiljön där ett djur bor. | Från latinet “habitare” som betyder “att bo”. |
Djur | Levande varelser som inte är växter. | Från fornsvenska “dýrr” som betyder “varelse”. |
Skog | Ett område med många träd. | Från fornsvenska “skógr”. |
Hav | En stor vattenmassa, ofta salt. | Från fornsvenska “haf”. |
Öken | Ett torrt område med mycket lite vegetation. | Från arabiska “sahra”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att olika djur har olika livsmiljöer? Kan ni ge exempel?
- B. Vilka anpassningar har djur gjort för att överleva i sina livsmiljöer?
- C. Hur kan människor påverka djurens livsmiljöer, och vad kan vi göra för att skydda dem?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och får bygga en modell av ett ekosystem (t.ex. skog, hav eller öken) med hjälp av återvinningsmaterial. De ska inkludera olika djur och växter som finns i det ekosystemet. Varje grupp presenterar sin modell och förklarar varför de har valt de djur och växter som de har inkluderat.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilket djur valde du att rita? | Elefanter |
Vilken livsmiljö bor det i? | Savann |
Nämn ett ord på engelska för djuret. | Elephant |
Vad behöver djuret för att överleva? | Mat och vatten |
Vad var det roligaste med att presentera? | Att visa mina kompisar min teckning |
Vilken information lärde du dig idag? | Olika djurs livsmiljöer |
Hur påverkar människor djurens livsmiljö? | Genom föroreningar, minskning av habitat |
Vilken del av dagens lektion tyckte du mest om? | Att arbeta kreativt med min grupp |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (minimum 1 A4-sida) om sitt favoritdjur. Texten ska innehålla information om djurets livsmiljö, föda och egenskaper. Eleverna uppmanas att illustrera sin text med bilder eller teckningar av djuret i fråga.
Citat
Utan naturen är allt vårt arbete förgäves. – T. H. Huxley (1825-1895)
Citatet betonar vikten av att förstå och skydda djurens livsmiljöer, som är avgörande för att bevara deras existens och vårt arbete för miljön.
Jag kan nu skapa ett dokument eller en Powerpoint-presentation på denna lektion. Vad önskar du?