En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Läsförståelse genom noveller

Dokument i Google Docs

Förslag på lektioner

Årskurs: Årskurs 5

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 5

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse genom noveller

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning av skönlitteratur och sakprosa. Eleven ska förstå och tolka texter. Eleven deltar i gemensamma diskussioner om texter som lästs.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till noveller (10 min)

  • Presentera vad en novell är och dess kännetecken.
  • Diskutera varför noveller kan vara en bra textform för läsning.
  • Ge exempel på kända novellförfattare.
  • Introducera den novell som ska läsas under lektionen.

2. Läsning av novellen (15 min)

  • Dela ut novellen till eleverna.
  • Ge eleverna tid att läsa i tystnad.
  • Be dem notera viktiga punkter eller känslor som väcks under läsningen.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper.
  • Låt varje grupp diskutera novellens tema, budskap och karaktärer.
  • Ställ frågor för att stimulera diskussionen, t.ex. “Vad var huvudkaraktärens dilemma?” eller “Vad tror ni författaren vill förmedla med denna novell?”.

4. Sammanfattning (10 min)

  • Samla klassen igen och be grupperna dela sina insikter.
  • Sammanfatta novellens centrala budskap och diskutera vad man kan ta med sig från berättelsen.

Ämnesinnehåll

  • Novellens struktur: En novell har ofta en tydlig början, mitt och slut. Den har få karaktärer och ett koncentrerat handling.
  • Tema och budskap: Varje novell bär på ett eller flera teman. Det kan vara kärlek, vänskap, sorg eller motsättning mellan dröm och verklighet.
  • Karaktärsutveckling: Hur karaktärerna förändras genom berättelsen, vad de lär sig och hur de reagerar på händelser.
  • Språk och stil: Noveller använder ofta en ekonomisk och målande skrivstil för att förmedla känslor och miljö.
  • Läsa aktivt: Uppmuntra eleverna att ställa frågor och reflektera över texten medan de läser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Novell En kort skönlitterär berättelse med en sammanhängande handling. Från franskans “nouvelle”, som betyder nyhet.
Tema Centrala idéer eller frågor som utforskas i en text. Grekiska “thema”, som betyder grund eller grundsats.
Budskap Det centrala meddelandet eller lärdomen i en berättelse. Kommer från medeltidsfranskans “bouso”, vilket betyder att informera.
Karaktär En person eller varelse i en berättelse. Från latinets “character”, som betyder märke eller tecken.
Konflikt Motstridiga intressen i en berättelse. Från latin “conflictus”, vilket betyder att slå ihop.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar karaktärernas val berättelsens utveckling?
  • B. Finns det några metaforer eller symboler i novellen? Vad representerar de?
  • C. Vilken känsla eller insikt tar du med dig efter att ha läst novellen?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen novell på temat “En oväntad händelse”. Berätta för dem att deras noveller ska innehålla en tydlig början, mitt och slut samt minst två karaktärer som drabbas av en konflikt. På så sätt får de öva på både sin skrivförmåga och sina kunskaper om novellens struktur. Ge dem en vecka på sig att slutföra uppgiften.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar novellen om? [Svar]
Vilka är novellens huvudkaraktärer? [Svar]
Vad lärde du dig av novellen? [Svar]
Höll novellen dig intresserad? varför? [Svar]
Vilket var novellens tema? [Svar]
Vad tyckte du om språket i novellen? [Svar]
Finns det något du inte förstod? [Svar]
Hur kände du när du läste novellen? [Svar]

Hemuppgift

Skriv en kort reflektion (1-2 A4 sidor) om novellen vi läste under lektionen. Reflektera över vilket tema du anser att den förmedlar och hur karaktärerna bidrar till detta tema.

Citat

”Läsa är att fly – fly till det okända.” – Anonym. Detta citat fångar essensen av läsningens kraft att öppna dörrar till nya världar och perspektiv.