Lektionsplanering – Kims lek – Franska Ord
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Franska
Tema: Kims lek – Franska Ord
Koppling till styrdokument
Denna lektion kopplar till Lgr22, som betonar vikten av att utveckla elevernas språkliga färdigheter genom interaktiva och stimulerande aktiviteter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få möjligheter att läsa och förstå texter av olika slag, samt att delta i muntliga diskussioner och samtal. | Eleven deltar i samtal och diskussioner genom att ställa frågor och ge svar. |
Eleverna ska träna eller lära sig nya ord och fraser i olika sammanhang. | Eleven kan återge innehållet från texter och samtal med viss struktur och språklig funktion. |
Eleverna ska få öva på att använda sinne och minne i samband med språket. | Eleven kan använda olika strategier för att förstå och producera tal. |
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till Kims lek (5 min)
- Förklara vad Kims lek går ut på och hur den kommer att genomföras.
- Gå igenom reglerna för leken mer ingående.
- Ge exempel på ord som kommer att användas i leken.
-
Visning av ord (10 min)
- Visa eleverna en uppsättning franska ord på kort.
- Gå igenom varje ord noggrant, inklusive uttal och betydelse.
- Låt eleverna repetera orden högt för att öva på uttalet.
-
Genomförande av Kims lek (25 min)
- Dela ut kort med franska ord till utvalda elever eller häng upp dem på väggen.
- Dölja orden efter en viss tid. Eleverna ska nu försöka komma ihåg så många ord som möjligt.
- Ge eleverna tid att skriva ner vad de kommer ihåg.
-
Diskussion och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna för att diskutera vad de kom ihåg och hur de kom ihåg orden.
- Gå igenom svårigheter med uttal eller betydelse som kom upp under leken.
- Ge feedback och beröm för deltagande.
Ämnesinnehåll
- Franska ord och fraser. Det är viktigt för eleverna att känna igen och använda grundläggande franska ord och fraser i dagliga konversationer.
- Uttal och intonation. Elevens förmåga att uttala franska ord korrekt är central för att göra sig förstådd.
- Kommunsikativ kompetens. Genom lek och spel utvecklar eleverna sin förmåga att interagera på franska.
- Kreativitet och minne. Lekar som Kims lek stimulerar kreativitet och hjälper eleverna att träna sitt minne.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bonjour | Används för att hälsa på någon. | Franska, betyder “god dag”. |
Merci | Används för att uttrycka tacksamhet. | Franska, betyder “tack”. |
S’il vous plaît | Används för att be om något artigt. | Franska, betyder “om du behagar”. |
Diskussionsfrågor
- Hur tror ni att det påverkar er inlärning när vi lär oss språk genom lek?
- Vilka strategier använder ni för att komma ihåg ord på franska?
- Kan ni tänka er någon annan lek som skulle fungera bra för att lära sig språk?
Aktivitet
Kims lek kommer att genomföras där eleverna får se en uppsättning franska ord som de ska memorera. Efter att de har sett orden döljs de, och eleverna ska skriva ner så många ord som möjligt från minnet. Denna aktivitet är inte bara rolig utan uppmuntrar också eleverna att använda sina minnesstrategier och sparkar igång deras språkliga nyfikenhet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vilka tre ord lärde du dig idag? | Svar på vad eleven lärde sig. |
Vad var lätt respektive svårt? | Svar på elevens reflektion. |
Hur kände du inför aktiviteten? | Svar på elevens känslor. |
Vilket ord vill du lära dig mer om? | Svar på elevens önskemål. |
Hur kan vi använda dessa ord i fler situationer? | Svar på elevens tankar. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (1 A4-sida, ca 300-500 tecken) där de presenterar sig själva på franska. De ska inkludera namn, ålder, intressen och vad de gillar att göra. Detta syftar till att använda de ord och fraser de har lärt sig under lektionen.
Citat
“Språk är den största gåvan som man kan ge en människa.” – Nelson Mandela, 1994. Detta citat betonar den viktiga roll som språket spelar i att knyta människor samman och ge dem verktyg för att uttrycka sig.