En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Idrott – Hälsosam träning

Dokument i Google Docs

Lektionsplanering för Hälsosam Träning

Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Idrott
Tema: Introduktion till hälsosam träning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hälsans betydelse för individens livskvalitet. Eleven kan redogöra för vad som menas med hälsa och betydelsen av fysisk aktivitet.
Fysisk aktivitet och träning för hälsa och kroppens funktioner. Eleven kan ge exempel på hur fysisk aktivitet påverkar kroppen.
Träningsmetoder och deras effekter på kropp och hälsa. Eleven kan beskriva olika träningsmetoder och deras effekter.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till lektionen (10 min)

  • Presentera lektionens mål och syfte.
  • Diskutera vad hälsa innebär och varför träning är viktigt.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna: “Vad tänker ni på när ni hör ordet hälsa?”

2. Genomgång av hälsosam träning (15 min)

  • Förklara olika typer av träning och deras hälsofördelar: kondition, styrka, rörlighet.
  • Gå igenom hur träning påverkar kroppens funktioner, t.ex. hjärtat, lungorna och musklerna.

3. Diskussionsövning (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp en fråga att diskutera, t.ex. “Hur ofta tränar ni och vad gör ni?”.
  • Låt grupperna redovisa sina tankar kort för klassen.

4. Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och ställ frågor kring vad eleverna lärt sig.
  • Diskutera vikten av fortsatt träning och motion i deras liv.

Ämnesinnehåll

  • Hälsa och livsstil. Förståelsen av vad som menas med hälsa och dess olika aspekter, inklusive fysisk, mental och social hälsa.
  • Olika träningsmetoder. Känna till grundläggande träningsmetoder och deras betydelse för hälsan.