Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Islam
Koppling till styrdokument
- Centralt innehåll
- Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
- Centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.
- Likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner. [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 9]
Betygskriterier
– Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.
– Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner samt om vad religion och livsåskådning kan betyda för människor. [Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat islam (10 min)
- Ge en översikt av islam och dess centrala läror.
- Diskutera islams fem grundpelare och deras betydelse.
- Förklara skillnader mellan sunni och shia inom islam.
- Presentera viktiga traditioner och högtider i islam.
Gemenskap och identitet inom islam (10 min)
- Diskutera hur islam formar gemenskap och identitet för troende.
- Ta upp exempel på hur religiositet påverkar sociala strukturer.
- Undersök religionens roll i individens livssituationer.
- Analysera hur islam kan skapa både samhörighet och skillnader.
Kritisk granskning av islam i media (15 min)
- Diskutera hur islam framställs i media och dess effekter på samhällets uppfattning.
- Be eleverna reflektera över sina egna fördomar kring islam.
- Analysera exempel på positiva och negativa framställningar av islam.
- Diskutera hur media kan påverka religionens bild i det offentliga rummet.
Avslutande diskussion och reflektion (15 min)
- Anordna en diskussion kring frågan: Hur kan vi bättre förstå och respektera olika religioner?
- Låt eleverna dela med sig av sina tankar och insikter.
- Uppmuntra en öppen dialog kring skillnader och likheter mellan olika trosuppfattningar.
- Sammanfatta lektionen och ställa frågor för vidare reflektion.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Islam | En monoteistisk religion grundad på Koranen och profeten Muhammeds lära. | Från arabiska “Islam” vilket betyder “underkastelse”. |
Sunnit | En gren inom islam som följer de traditioner (sunna) som fastställts efter Muhammad. | Från arabiska “Sunna” som betyder “väg” eller “tradition”. |
Shia | Den andra huvudgrenen av islam, som anser att Ali, Muhammeds kusin, var hans rättmätiga efterträdare. | Från arabiska “Shiat Ali” som betyder “Parti av Ali”. |
Halal | Betecknar vad som är tillåtet enligt islamiska lagar. | Från arabiska “halal”, vilket innebär “tillåten”. |
Koran | Islams heliga skrift, som anses vara Guds ord uppenbarat för Muhammed. | Från arabiska “Qur’an”, vilket betyder “läsa” eller “recitera”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att islams fem grundpelare påverkar en troendes vardag och beslut?
- B. På vilket sätt kan medieförställningar påverka vår syn på islam och muslimer?
- C. Vilken roll kan religion spela för att skapa gemenskap i ett samhälle präglat av mångfald?
Aktivitet
Som en aktiv del av lektionen, dela in eleverna i smågrupper och låt dem skapa en presentation kring en valfri aspekt av islam, till exempel dess heliga skrifter, traditioner eller högtider. Grupperna bör inkludera visualiseringar och exempel som de anser är centrala för deras tema. Efter presentationerna ska klassen kunna diskutera likheterna och skillnaderna de observerat mellan olika aspekter av islam och andra religioner de studerat.
Exit-ticket
- Vilka är islams fem grundpelare? (Svara kort)
- Vad är skillnaden mellan sunni och shia? (Svara kort)
- Hur kan media påverka vår syn på islam? (Svara kort)
- Ge ett exempel på hur islam kan påverka identitet. (Svara kort)
- Vad har du lärt dig idag som du inte visste innan? (Svara kort)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett reflekterande stycke om hur deras förståelse för islam har förändrats efter lektionen. De ska också inkludera en diskussion om vilken roll media har spelat i deras förståelse av islam tidigare och idag. Denna hemuppgift ska bidra till en djupare insikt om ämnet och elevernas egna uppfattningar om religioner.
Citat
”Vi ser alltså inte världen som den är, utan vi ser världen som vi är.” — Anaïs Nin, 1946. Citatet relaterar till hur våra uppfattningar och förståelser av religioner, såsom islam, formas av vår bakgrund och erfarenhet. Det ligger i lektionens fokus att kritiskt granska våra förutfattade meningar om tro och livsåskådningar.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Kristendomens påverkan i Sverige”. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska hur kristendomen har format det svenska samhället och dess värderingar genom historien.