Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Digitalt skapande 2
Tema: Presentationsteknik och konstruktiv kritik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Presentationsteknik och konstruktiv kritik i skapandeprocessen, samt hur man presenterar digitala projekt för målgrupper på ett effektivt sätt. [Gy 11, Kursplan för Digitalt skapande 2]
Betygskriterier
Eleven kan genomföra och redovisa digitala projekt med tydlig koppling till målgruppens behov samt ge och ta emot konstruktiv kritik. [Gy, Digitalt skapande 2 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
- Definiera vad presentationsteknik innebär och dess betydelse inom digitalt skapande.
- Diskutera de grundläggande komponenterna i en effektiv presentation (innehåll, struktur, visuell och verbal kommunikation).
- Presentera vanliga verktyg som används för att skapa presentationer (PowerPoint, Canva, Prezi).
- Ställ frågor till eleverna om deras erfarenheter av att hålla presentationer.
Genomgång av konstruktiv kritik (15 min)
- Definiera vad konstruktiv kritik innebär och varför det är viktigt i skapandeprocessen.
- Diskutera skillnader mellan kritik och konstruktiv kritik.
- Visa exempel på hur man ger och tar emot kritik på ett professionellt sätt.
- Gå igenom en checklista för konstruktiv feedback att använda under presentationerna.
Workshop: Förberedelser för presentation (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem tid att förbereda sina presentationer av sina tidigare projekt.
- Grupperna ska tänka på både innehåll och hur de vill framföra sin presentation, inklusive användning av visuella hjälpmedel.
- Ge dem 15 minuter för att öva på sina presentationer innan de framför dem för klassen.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen om presentationsteknik och konstruktiv kritik.
- Betona vikten av att tänka på hur man presenterar för att maximera sin kommunikation med målgruppen.
- Diskutera hur konstruktiv kritik kan leda till personlig och professionell utveckling.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Presentationsteknik | Metoder för att skapa och genomföra effektiva presentationer. | Svenska: presentation + teknik |
Konstruktiv kritik | Feedback som syftar till att hjälpa mottagaren att förbättra sitt arbete. | Svenska: konstruktiv + kritik |
Visuella hjälpmedel | Material såsom bilder, diagram eller videor som används för att stödja en presentation. | Svenska: visuell + hjälpmedel |
Målgrupp | Den specifika publik som produkten eller presentationen riktar sig till. | Svenska: mål + grupp |
Kommunikation | Utbyte av information mellan personer. | Latin: communicare |
Diskussionsfrågor
- Vilka steg anser ni är mest avgörande för att göra en lyckad presentation?
- Hur kan feedback hjälpa till att förbättra en presentation?
- Vad tycker ni är mest utmanande i övningen att ge och ta emot kritik?