En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Religionskunskap – Livsåskådningar och deras betydelse för samhället

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen






Lektionsplanering – Religionskunskap 2

Lektionsplanering – Religionskunskap 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Religionskunskap

Tema: Livsåskådningar och deras betydelse för samhället

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: “Undervisningen ska behandla centrala religionsfrågor, livsåskådningar och deras betydelse för individ och samhälle.” [Gy 11, Kursplan för Religionskunskap]

Betygskriterier

Centralt innehåll: “Eleven redogör för och analyserar olika livsåskådningar och deras betydelse för individ och samhälle.” [Gy, Religionskunskap – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till livsåskådningar (10 min)

  • Presentera begreppet livsåskådning och olika typer av livsåskådningar (exempelvis religiösa och sekulära).
  • Diskutera livsåskådningens roll i människors liv och samhället.
  • Ge exempel på hur livsåskådningar formar människors värderingar och beteenden.

Genomgång av centrala frågor inom religionskunskap (15 min)

  • Beskriv centrala frågor relaterade till etik, mening och existens.
  • Diskutera hur dessa frågor kan tolkas och besvaras från olika religionsperspektiv.
  • Analysera hur dessa centrala frågor speglas i olika livsåskådningar.

Praktisk övning: Jämförelse av livsåskådningar (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en specifik livsåskådning (exempelvis kristendom, islam, humanism, o.s.v.).
  • Låt grupperna diskutera och notera hur deras tilldelade livsåskådning besvarar centrala frågor och värderingar.
  • Grupperna presenterar sina slutsatser för klassen.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och diskussionerna om livsåskådningar.
  • Ställ frågor för att öppna upp för reflektion kring hur livsåskådningar påverkar individens handlingar i samhället.
  • Klargöra frågor och osäkerheter kring livsåskådningar.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Livsåskådning En övergripande uppfattning om livet och dess mening. Från “liv” och “åskådning”
Religiositet Utövandet av religiösa övertygelser och praktiker. Från latin “religiosus” (from)
Etik Läran om vad som är rätt och fel, och hur man bör handla. Från grekiska “ethos” (karaktär)
Existens Frågor om livet och verklighetens natur. Från latin “existere” (existera)
Sekularisering Processen där religionens inflytande på samhället minskar. Från latin “saecularis” (världslig)

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar våra livsåskådningar våra värderingar och sinnestillstånd?
  • B. Vilka centrala frågor anser ni är mest relevanta för unga människor idag?
  • C. Hur kan interreligiös dialog bidra till ökad förståelse i ett multikulturellt samhälle?

Aktivitet

I denna aktivitet undersöker eleverna faktorer som bidrar till deras egna livsåskådningar. Varje elev ska skriva en kort reflektion (1-2 sidor) där de ser över sina värderingar och hur dessa har formats av deras bakgrund, samhälle och eventuell religionsutövning. Denna övning syftar till att främja självreflexion och djupare förståelse för ämnet.

Exit-ticket

  • A. Vad betyder livsåskådning för dig och hur tror du att det påverkar din vardag? Svar: Varje elev ger en personlig reflektion.
  • B. Hur kan religiösa övertygelser påverka etiska beslut? Svar: Genom att ge vägledning för vad som anses vara rätt och fel.
  • C. Vilka frågor har du när det gäller religion och existens? Svar: Eleverna listar sina funderingar.
  • D. Hur kan man respektera olika livsåskådningar i ett samhälle? Svar: Genom öppenhet och dialog.
  • E. Kan du ge ett exempel på något livsåskådningsbaserat initiativ som förändrat samhälle? Svar: T.ex. program om mänskliga rättigheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats (2-3 sidor) där de jämför två olika livsåskådningar och analyserar hur de besvarar centrala frågor om liv, etik och existens.

Citat

”Den som har en livsåskådning är mer benägen att ha en riktig känsla för vad som är meningen med livet.” – Viktor Frankl (1905–1997) Detta citat belyser vikten av att ha en livsåskådning för att förstå och ge mening åt livet, centralt inom religionskunskap.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Religiösa traditioner och deras påverkan på samtida samhälle”. Syftet med lektionen är att undersöka hur olika religiösa traditioner fortsätter att påverka och forma nutida samhälle och kultur.