En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Specialpedagogik 2 – Samverkan och kommunikation

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering Specialpedagogik 2

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Specialpedagogik 2
Tema: Samverkan och kommunikation inom specialpedagogik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Samverkan mellan olika aktörer inom specialpedagogik, inklusive samarbetet mellan lärare, specialpedagoger, elever och föräldrar, samt hur kommunikationen påverkar stödet till elever med särskilda behov. [Gy 11, Kursplan för Specialpedagogik 2]

Betygskriterier

Eleven kan redogöra för och tillämpa kunskaper om kommunikation och samverkan inom specialpedagogiska insatser, samt reflektera över samarbetets betydelse för elevens utveckling och lärande. [Gy, Specialpedagogik 2 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samverkan i specialpedagogik (10 min)

  • Förklara vad samverkan innebär inom specialpedagogik och varför det är av central betydelse för effektiva insatser.
  • Diskutera de olika aktörerna som är involverade i samverkan (lärare, specialpedagoger, psykologer, föräldrar och elever).
  • Presentera kort om vikten av gemensamma mål och strategier för att optimera stödet till elever.

Genomgång av kommunikationens roll (15 min)

  • Diskutera hur god kommunikation mellan aktörerna påverkar elevens utveckling.
  • Gå igenom olika kommunikationsmetoder och tekniker som kan användas för att underlätta samverkan (exempelvis samtal, e-post, IUP-samtal).
  • Presentera exempel på effektiv kommunikation i olika scenarier och hur problem kan uppstå vid bristande kommunikation.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av kommunikation i sitt eget lärande och hur det påverkat dem.

Workshop: Fallstudier i samverkan (20 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem fallstudier som handlar om verkliga situationer där samverkan mellan olika aktörer har varit avgörande för en elevs behov.
  • Grupperna ska diskutera vad som gick bra, vad som kunde förbättras och hur kommunikation och samverkan kan påverka utfallet.
  • Efter 15 minuter låt grupperna presentera sina slutsatser för klassen och diskutera.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta de nyckelpunkter som berörts kring samverkan och kommunikation.
  • Reflektera över hur effektiv samverkan kan leda till bättre resultat för elever med behov av stöd.
  • Diskutera vikten av att bygga relationer och förtroende mellan aktörerna i samverkan för att skapa en trygg skolmiljö för eleverna.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Samverkan Samarbete mellan olika aktörer för att uppnå gemensamma mål. Svenska: sam + verkan
Kommunikation Utbyte av information mellan personer och grupper. Latin: communicare
IUP (Individuella utvecklingsplaner) Planer som används för att följa och planera elevens utveckling. Svenska: individuell + utveckling + plan
Stödsystem Organiserade insatser och resurser för att hjälpa elever med särskilda behov. Svenska: stöd + system
Relationer Förhållandet mellan individer och grupper i utbildningssammanhang. Latin: relatio

Diskussionsfrågor

[Övriga diskussionsfrågor att inkludera här]

M.v.h. Isak Skogstad