En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. Gy. Hälso- och sjukvård 2 – Organisation och etik

Dokument i Google Docs

Lektionsplanering: Hälso- och sjukvård 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hälso- och sjukvård 2

Tema: Hälso- och sjukvårdens organisation och etik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hälso- och sjukvårdens organisation och ledarskap, samt betydelse av ett etiskt förhållningssätt. [Gy 11, Kursplan för Hälso- och sjukvård]

Betygskriterier

Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens struktur och funktion samt tillämpar etiska riktlinjer i vårdarbete. [Gy, Hälso- och sjukvård – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hälso- och sjukvårdens organisation (10 min)

  • Presentera hur hälso- och sjukvården är organiserad i Sverige, inklusive primärvård och specialistvård.
  • Diskutera hur olika vårdinstanser samverkar för att ge optimal vård.
  • Ge exempel på olika yrkesgrupper och deras roller inom sjukvården.

Genomgång av etik och vårdarbete (15 min)

  • Beskriv centrala etiska principer inom hälso- och sjukvård: autonomi, välgörande, icke-skada, rättvisa.
  • Diskutera hur dessa principer tillämpas i praktiken, inklusive dilemman som kan uppstå i vårdsituationer.
  • Presentera exempel på etiska dilemman inom hälso- och sjukvård.

Praktisk övning: Fallstudier om etiska dilemman (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper och ge dem olika fallstudier som rör etiska dilemman i hälso- och sjukvård.
  • Grupperna ska diskutera och analysera sina fall och komma fram till möjliga lösningar eller, åtminstone, resonemang kring dilemman.
  • Låt grupperna presentera sina fall och diskussioner för klassen.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och klargöra viktiga begrepp som tagits upp.
  • Ställ frågor för att reflektera över hur etiska dilemman hanteras inom vården.
  • Diskutera hur vårdpersonal kan ställas inför utmaningar i sina professionella roller.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Primärvård Första linjens vård som ges av allmänläkare och distriktssköterskor. Från latin “primarius” (första)
Specialistvård Vård som ges av specialister inom olika medicinska områden. Från latin “specialis” (specifik)
Etik Läran om vad som anses vara rätt och fel. Från grekiska “ethos” (karaktär)
Autonomi Rätten att fatta egna beslut rörande sin egen vård och behandling. Från grekiska “autonomos” (självstyrande)
Vårdmiljö Den miljö där vården utförs och som påverkar patientens upplevelse. Från “vård” och “miljö”

Diskussionsfrågor

  1. Vilka faktorer anser ni är mest avgörande för en fungerande vårdorganisation?
  2. Hur är etiska dilemman en del av vardagliga beslut inom sjukvården?
  3. Kan ni ge exempel på fall där patientens autonomi och vårdgivarens ansvar krockar?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper välja ett etiskt dilemma från en lista och förbereda en presentation.