En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Matematik – Subtraktion

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Matematik

Tema: Subtraktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att arbeta med grundläggande subtraktion och förståelsen för vad subtraktion innebär. Vi kommer att använda konkreta material och tal för att hjälpa eleverna att förstå processen bakom att ta bort.

Kunskapskrav

Eleven kan med hjälp av konkreta material eller bilder visa hur subtraktion går till och kan lösa enklare subtraktionsuppgifter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till subtraktion (10 min)

  • Förklara vad subtraktion är och ge exempel på situationer där man behöver ta bort något.
  • Använd konkreta föremål, som klossar eller pärlor, för att illustrera subtraktion.
  • Ställ frågor till eleverna om deras erfarenheter av att ta bort saker.

Demonstration med konkreta föremål (15 min)

  • Visa hur man kan subtrahera med hjälp av konkreta föremål.
  • Låt eleverna följa med och utföra några exempel tillsammans.
  • Diskutera hur många föremål som är kvar efter subtraktionen och till exempel skriva ned det på tavlan.

Interaktiva övningar (15 min)

  • Dela in eleverna i par och ge dem varsin låda med föremål.
  • Be dem göra sina egna subtraktionsövningar och få dem att skriva ned resultatet.
  • gå runt i rummet och ge feedback på deras arbete.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad vi har lärt oss om subtraktion.
  • Be några elever att dela med sig av sina erfarenheter från dagens övningar.
  • Ställ frågor som hjälper eleverna att reflektera över betydelsen av subtraktion i vardagen.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i par och använda praktiska material som klossar eller bildkort för att göra sina egna subtraktionsproblem. De kan skapa en berättelse kring sina subtraktioner för att visa förståelse för konceptet. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad betyder subtraktion? Svar: Att ta bort något.
  • Ge ett exempel på en subtraktionsuppgift. Svar: 5 – 2 = 3.
  • Vad händer med antalet när du subtraherar? Svar: Det blir mindre.
  • Kan du subtrahera med händerna? Hur? Svar: Ja, genom att ta bort fingrar från handen.
  • Var kan du använda subtraktion i ditt liv? Svar: När jag delar godis med andra eller leker med leksaker.

Hemläxa

Eleverna ska rita en bild som visar en subtraktionsuppgift och skriva ner vad som tas bort. Längd: 2-3 meningar.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan få i uppdrag att skapa en egen berättelse där de använder subtraktion för att lösa ett problem. Berättelsen ska inkludera minst tre subtraktionsuppgifter som ska lösas.

Förslag för nästa lektion

Introduktion till addition

I nästa lektion kommer eleverna att introduceras till addition och hur detta är kopplat till subtraktion. Vi kommer att fokusera på att förstå relationen mellan addition och subtraktion, vilket är viktigt för deras vidare matematiska förståelse. Lektionen kommer att täcka additionens grundläggande begrepp och syften.

Förberedelser

  • Förbereda konkreta material som klossar eller pärlor.
  • Skapa exempel på subtraktionsuppgifter att använda på tavlan.
  • Förbereda papper med utrymme för elevernas hemläxa.