Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Grunderna i läsning och skrivning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och skriva, samt att förstå och använda olika typer av texter. Undervisningen ska också omfatta arbete med ljud och bokstäver samt lässtrategier.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och förstå enkla texter och bilder. Eleven kan också skriva och formulera sig med enkel och lättförståelig text.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver och ljud (15 min)
– Presentera alfabetet och betona vikten av att känna igen bokstäver och de ljud de representerar.
– Använd ett alfabetspussel eller affisch med bilder kopplade till bokstäverna (som A för Apelsin).
– Låt eleverna delta genom att härma ljuden och identifiera bokstäver.
Läsning av enkel text (15 min)
– Välj en kort och enkel text som är anpassad till årskurs 1.
– Läs texten tillsammans med eleverna och be dem följa med i en utskriven kopia.
– Stanna upp och ställ frågor om texten för att säkerställa förståelse (t.ex. “Vad hände med katten i berättelsen?”).
Skrivövning: Skriva sitt namn (10 min)
– Låt eleverna öva på att skriva sina namn på ett papper.
– Gå runt i klassen och ge feedback på deras bokstavsformer och skrivsätt.
– Diskutera vikten av att första bokstaven i namn alltid ska vara stor.
Gemensam övning: Skapa en klassbok (10 min)
– Låt eleverna bidra med en mening var om sin favoritfärg eller djur för en klassbok.
– Skriv ner deras meningar på tavlan och förklara varje mening tillsammans.
– Diskutera hur man kan illustrera sin mening, vilket ger en koppling mellan skrift och bild.
Aktivitet
Eleverna ska i par arbeta med ett arbetsblad där de ska matcha bokstäver med bilder och skriva korta ord. De ska även rita något som börjar på den bokstav de jobbat med. Detta hjälper dem att knyta ihop ljud och bokstäver grafiskt.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vilket ljud gör bokstaven “A”? (Ljudet “a”)
– Kan du nämna en sak som börjar med “B”? (T.ex. “Boll”)
– Vad skriver vi för att berätta om oss själva? (Skriver namn)
– Vad gör vi när vi läser? (Vi förstår en text)
– Nämn en färg du tycker om. (T.ex. “Blå”)
Hemläxa
Eleverna ska rita en bild av sitt favoritdjur och skriva namnet på djuret under bilden. Längd: 5–10 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skapa en egen enkel berättelse (2-4 meningar) om ett djur och illustrera den. De ska också kunna läsa sin berättelse för klassen, vilket hjälper dem att förmedla sina tankar och öva på sina läsfärdigheter.
Förslag för nästa lektion
Tema för nästa lektion: Utforska rim och ramsor
I nästa lektion kommer vi att fokusera på att förstå och skapa rim och ramsor, vilket stärker elevernas språkförmåga och uppfattning om ljud och rytm i språket. Vi kommer också att arbeta med att identifiera ljud och bokstäver genom dessa ramsor.
Förberedelser
– Förbered arbetsblad med bokstäver och bilder.
– Välj en enkel text för högläsning.
– Förbereda material för klassboken och skrivredskap.