En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Geografi – Hållbar utveckling

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppet hållbar utveckling och dess betydelse i ett globalt perspektiv. Eleverna kommer att lära sig om resurser, miljöpåverkan och hur olika livsstilar kan påverka hållbarheten på vår planet. Fokus ligger på att förstå de grundläggande principerna för hållbar utveckling och kopplingen till lokala och globala utmaningar.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för hur människans olika verksamheter påverkar miljön, samt ge exempel på åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. De ska kunna diskutera och jämföra olika lösningar på miljöproblem.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar utveckling (10 min)

– Förklara begreppet hållbar utveckling genom att dela upp det i dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
– Ge exempel på lokala och globala miljöproblem, som klimatförändringar och avfallshantering.
– Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt för framtida generationer.

Resursförbrukning och dess påverkan (15 min)

– Redogör för hur olika resurser, såsom vatten, energi och råvaror, används och vilka konsekvenser detta får för miljön.
– Använd konkret statistik och exempel för att konkretisera resursförbrukningen i Sverige jämfört med andra länder.
– Fråga eleverna om de känner till några exempel på hur resurser kan förbrukas mer effektivt.

Åtgärder för hållbarhet (15 min)

– Presentera olika lösningar och åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling, som återvinning, energibesparing och användning av förnybara energikällor.
– Dela ut exempel på samhällsinitiativ för hållbarhet och diskutera deras effekter.
– Engagera eleverna genom att fråga hur de kan bidra till hållbar utveckling i vardagen.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

– Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
– Genomför en öppen diskussion där eleverna kan dela sina tankar och insikter om hållbar utveckling.
– Ställ frågor som: “Kan ni ge exempel på hur ni redan bidrar till hållbarhet?”

Aktivitet

För att fördjupa förståelsen för hållbar utveckling, ska eleverna arbeta i grupper för att skapa en affisch som illustrerar en specifik hållbarhetslösning (t.ex. kompostering, solenergi, vattenbesparing). De ska inkludera fakta, bilder och egna idéer om hur man kan implementera denna lösning i skolan eller hemma.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är hållbar utveckling?
– Hållbar utveckling innebär att möta dagens behov utan att kompromissa med kommande generationers möjlighet att möta sina behov.

– Nämn de tre dimensionerna av hållbar utveckling.
– Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

– Ge ett exempel på ett miljöproblem.
– Klimatförändringar, avfallshantering, förlust av biologisk mångfald etc.

– Vad kan vi göra för att minska vår resursförbrukning?
– Återvinning, energieffektivisering, vattenbesparing m.m.

– Hur kan vi bidra till hållbar utveckling i vår vardag?
– Genom att göra medvetna val, som att använda kollektivtrafik istället för bil, och spara på vatten och energi.

Hemläxa

Skriv en kort text (150–200 ord) där du reflekterar över hur du kan bidra till hållbar utveckling i ditt eget liv. Ge exempel på minst två åtgärder du kan vidta.

Fördjupningsuppgift

Välj en specifik hållbarhetssatsning (t.ex. en hållbar stad eller koldioxidneutral energi) och skapa en presentation där du analyserar dess effekter och föreslår förbättringar. Du ska presentera forskningsresultat, diskutera relevanta aktörer och föreslå konkreta åtgärder som kan implementeras.

Förslag för nästa lektion

Lokala miljöinitiativ

I nästa lektion kan vi fokusera på lokala miljöinitiativ och deras påverkan på hållbar utveckling. Vi kan undersöka hur olika samhällen arbetar med miljöfrågor och vilka metoder de använder för att uppnå hållbarhet. Under lektionen ska vi också diskutera hur eleverna kan engagera sig i lokala projekt. Denna lektion är relevant för att öka medvetenheten om att hållbarhet kan börja i det lilla och att varje individ har en roll att spela för att bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Förberedelser

– Förbered exempel och statistik relaterade till resursförbrukning.
– Samla material som eleverna kan använda för affischskapandet.
– Planera för att ställa frågor som kan stimulera diskussion under lektionens gång.