Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Forntiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under lektionen kommer vi att fokusera på forntiden och dess samhällsstrukturer, kultur, religion samt hur dessa har påverkat senare historiska utvecklingar. Eleverna kommer att lära sig om de tidigaste människorna, deras livsstil, och de stora civilisationerna som uppstod under den perioden.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för stora drag i människans historia och hur olika samhällsformer och kulturer har vuxit fram. De ska också kunna koppla samman bytet av varor, tjänster och idéer i historiska sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till forntiden (10 min)
– Ge en översikt av vad forntiden omfattar och vilka tidsperioder som ingår.
– Beskriva betydelsen av att förstå forntida samhällen för att kunna se utvecklingen av dagens samhälle.
– Introducera viktiga termer och begrepp som jägare-samlare, jordbruk, och de första civilsationerna.
Genomgång av tidiga civilisationer (15 min)
– Presentera de tidiga civilisationerna såsom Mesopotamien, Egypten, Indusdalen och Kina.
– Diskutera deras samhällsstruktur, kultur och bidrag till mänskligheten (t.ex. skrivkonst, lagar).
– Visa bilder och kartor för att ge en visuell förståelse av dessa områden.
Gruppdiskussion om livsstil och tro (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur livet såg ut för en genomsnittlig person under forntiden.
– Be grupperna att reflektera över religiösa övertygelser och hur dessa påverkade vardagen.
– Samla hela klassen och låt varje grupp dela med sig av sina insikter.
Sammanfattning och frågestund (10 min)
– Sammanfatta dagens lektion och återknyt till huvudteman.
– Öppna upp för frågor och diskussion kring ämnet.
– Uppmuntra eleverna att tänka på hur forntidens insikter och livsstilar påverkar oss idag.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en tidslinje över viktiga händelser och uppfinningar under forntiden. De ska arbeta i par och välja ut fem händelser eller uppfinningar som de anser varit mest betydelsefulla. Efter att ha gjort sin forskning ska de placera dessa på en tidslinje och förklara varför de valde dessa specifika händelser.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vad kännetecknar livet för jägare-samlare?
– De var nomader som flyttade för att följa byten.
– Namnge två tidiga civilisationer och något viktigt de bidrog med.
– Mesopotamien: skrivkonst; Egypten: pyramider.
– Vilken betydelse hade jordbruket för människans utveckling?
– Det ledde till att människor kunde bosätta sig och bilda samhällen.
– Vad var typiskt för religionerna under forntiden?
– De var ofta polyteistiska och kopplades till naturkrafterna.
– Hur påverkar kunskapen om forntiden vår förståelse av nutiden?
– Vi kan se hur samhällsstrukturer och kulturer utvecklats över tid.
Hemläxa
Skriv en kort text (250-300 ord) om en vald forntida civilisation och dess betydelse för mänsklighetens utveckling.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska undersöka och analysera en specifik aspekt av en forntida civilisation, till exempel dess religion, konst eller teknologi. De ska sedan presentera sina resultaten i en längre skriftlig rapport (minst 500 ord) och innehålla både text och visuella element.
Förslag för nästa lektion
Jägare-samlare och övergången till jordbruk
I nästa lektion kan vi fokusera på jägare-samlarna och hur övergången till jordbruk förändrade livsstilen och samhällsstrukturerna för människor. Eleverna kommer att diskutera vilka faktorer som ledde till detta skifte och vilka konsekvenser det fick för människosläktet. Det är relevant eftersom det ligger till grund för utvecklingen av de första samhällena och civilsationerna, vilket är en nyckelkomponent i undervisningen om forntiden.
Förberedelser
– Samla material och bilder om tidiga civilisationer.
– Förbereda presentationsverktyg för grupprapportering.
– Förbereda tidslinje-mallar för elevaktiviteten.