En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Historia – Andra världskrigets uppkomst

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Andra världskrigets uppkomst

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Vi kommer att utforska orsakerna till andra världskriget, inklusive politiska, ekonomiska och ideologiska faktorer, samt hur dessa bidrog till den globala konflikten. Eleverna kommer att få förståelse för betydelsen av Versaillesfördraget och den internationella situationen mellan världskrigen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala händelser, personer och fenomen under 1900-talet, samt beskriva och analysera sambanden mellan dessa. Eleven kan också använda historiska begrepp och källor på ett välfungerande sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till orsakerna bakom andra världskriget (15 min)

– Presentera huvudorsakerna till andra världskriget, inklusive Versaillesfördragets konsekvenser.
– Diskutera uppkomsten av totalitära regimer i Europa, såsom nazismen och fascismen.
– Analysera ekonomiska faktorer som den stora depressionen och dess inverkan på politik och samhälle.

Djupdykning i Versaillesfördraget (15 min)

– Gå igenom de specifika bestämmelserna i Versaillesfördraget som bidrog till instabilitet i Tyskland.
– Diskutera hur fördraget påverkat den tyska befolkningens känsla av förödmjukelse och revanschlusta.
– Analysera hur Tysklands missnöje påverkade framväxten av nazismen.

Rollspel: Förhandlingarna i Versailles (10 min)

– Eleverna delas in i grupper som representerar olika länder som deltog i Versailleskonferensen (exempelvis USA, Frankrike, Storbritannien och Tyskland).
– Varje grupp diskuterar sina mål och intentioner under förhandlingarna.
– Grupperna redovisar sina tankar för klassen.

Diskussion om ideologier (5 min)

– Sammanfatta de ideologiska skillnaderna mellan demokrati, fascism och kommunism.
– Diskutera hur dessa ideologier påverkat maktbalansen i Europa.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Gå igenom vad som har diskuterats under lektionen.
– Låt eleverna reflektera över hur dessa händelser är relevanta för dagens samhälle.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i par för att skapa en tidslinje över de viktigaste händelserna som ledde fram till andra världskriget, från första världskrigets slut till krigets utbrott. De ska inkludera händelser, datum och korta beskrivningar av varje händelse.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilka var de tre viktigaste orsakerna till andra världskriget?
Svar: Versaillesfördraget, ekonomiska kriser och framväxten av totalitära regimer.

– Vad innebar Versaillesfördraget för Tyskland?
Svar: Det innebar stora ersättningar, territoriella förluster och militär begränsning, vilket skapade missnöje.

– Hur påverkade den stora depressionen Europisk politik?
Svar: Ekonomiska svårigheter ledde till ökat stöd för extremhöger och extremvänster.

– Vilka ideologier var centrala under denna period?
Svar: Fascism, nazism och kommunism var de mest framträdande.

– Vad är skillnaden mellan fascism och kommunism?
Svar: Fascism betonar nationalism och hierarki, medan kommunism strävar efter klasslöshet och internationell solidaritet.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort uppsats (350-500 ord) om hur Versaillesfördraget bidrog till andra världskrigets uppkomst.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska genomföra en djupgående analys av en vald händelse eller person som påverkade uppkomsten av andra världskriget. I uppgiften ska de använda flera olika källor och göra en kritisk analys av källornas perspektiv och syften. Syftet är att visa en förståelse för historiens komplexitet och hur olika faktorer samverkar.

Förslag för nästa lektion

Tyskland under mellankrigstiden

Denna lektion kan fokusera på hur Tyskland förändrades under mellankrigstiden, inklusive den ekonomiska, sociala och politiska utvecklingen, samt hur detta banade väg för Hitlers maktövertagande. Lektionen bör täcka den tyska hyperinflationen, nazisternas framväxt och betydelsen av propaganda. Detta är relevant för att förstå de specifika omständigheterna som ledde till kriget och relaterar direkt till kunskapskrav som handlar om att redogöra för händelseförlopp och deras orsaker.

Förberedelser

– Förbered en presentation om andra världskrigets orsaker.
– Sammankalla material för rollspel och diskussioner.
– Förbered arbetsblad för tidslinjeaktiviteten.