Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Den industriella revolutionen och dess konsekvenser
—
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om den industriella revolutionens framväxt, dess teknologiska och ekonomiska förändringar samt de sociala konsekvenser dessa medförde. Provets mål är att säkerställa att eleverna förstår hur dessa förändringar påverkade samhällsstrukturer och individens roll i den moderna världen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla den industriella revolutionens framväxt, dess teknologiska och ekonomiska förändringar samt de sociala konsekvenser som följde. Fokus ligger på hur den industriella revolutionen förändrade samhällsstrukturer, arbetsliv och individens roll i det moderna samhället. Eleverna ska förstå hur denna period bidrog till globalisering och skillnader mellan olika samhällsklasser.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för den industriella revolutionens centrala händelser och idéer samt deras betydelse för samhällsutvecklingen. Eleven kan ge exempel på viktiga personer och uppfinningar och diskutera deras långsiktiga konsekvenser för det moderna samhället.
—
Prov
Faktafrågor
1. Vilken uppfinning är förknippad med den industriella revolutionen och förändrade textilindustrin?
A) Spinnmaskinen
B) Pamfletthistorier
C) Datorn
D) Ångmaskinen
2. Vart började den industriella revolutionen?
A) Storbritannien
B) Frankrike
C) Tyskland
D) USA
3. Vad innebar urbaniseringen under den industriella revolutionen?
A) Människor flyttade från städer till landsbygden
B) Människor började bo i tätbefolkade områden
C) Människor flyttade till städer för arbete
D) Människor blev mer nomadiska
4. Vilket var ett av kraven från arbetarrörelsen under den industriella revolutionen?
A) Längre arbetstagartider
B) Avskaffande av fackligt arbete
C) Rätt till fackliga organisationer
D) Ökat stöd för jordbruket
5. Vilken konsekvens fick den industriella revolutionen på arbetarnas liv?
A) Minskat antal arbetstillfällen
B) Större säkerhet på arbetet
C) Fler semesterdagar
D) Förändrade arbetsvillkor och låga löner
6. Vilken typ av samhällsklass växte fram under den industriella revolutionen?
A) Adeln
B) Bönderna
C) Överklassen
D) Arbetarklassen
7. Vad kännetecknar den industriella revolutionens teknik?
A) Livsstilspåverkan
B) Provinsialisering
C) Istället för maskiner
D) Teknologiska innovationer
8. Vilken person är ofta förknippad med utvecklingen av ångmaskinen?
A) Isaac Newton
B) James Watt
C) Thomas Edison
D) Albert Einstein
9. Vilket av följande var en konsekvens av industrialiseringen?
A) Minskad globalisering
B) Färre arbetstillfällen på landsbygden
C) Ökad produktion och handel
D) Större jämlikhet mellan klasserna
10. Vilket århundrade inleddes den industriella revolutionen?
A) 17:e
B) 18:e
C) 19:e
D) 20:e
11. Vilken påverkan hade den industriella revolutionen på kvinnors arbetsliv?
A) De fick högre löner
B) Långa arbetstider och låg lön
C) Mer ledighet
D) Minskat arbete
12. Vad var en av orsakerna till att den industriella revolutionen började i Storbritannien?
A) Stora skogsresurser
B) Brist på arbetskraft
C) Tillgång till kol och järnmalm
D) Mindre jordbruksindustri
13. Vilket av följande bidrog inte till den industriella revolutionen?
A) Ångmaskinen
B) Mekaniska vävstolar
C) Handarbete
D) Järnvägen
14. Hur påverkade den industriella revolutionen globaliseringen?
A) Minskade handel
B) Ökade internationella kontakter
C) Sammanfogade kulturer
D) Ökad isolering
15. Vilken idé är central för den industriella revolutionens påverkan på samhällsklasser?
A) Att avskaffa klasser
B) Att alla är likadana
C) Klassklyftor och ojämlikhet
D) Att skapa en jämn nivå
Resonerande frågor
1. Diskutera hur den industriella revolutionen förändrade samhällets struktur och individens roll i det moderna samhället. Detta ger elever möjlighet att visa förståelse för sociala förflyttningar under perioden.
2. Analysera betydelsen av en specifik uppfinning från den industriella revolutionen och dess långsiktiga konsekvenser. Genom denna fråga kan elever visa djupare insikter i teknologins påverkan.
3. Reflektera över skillnaderna i levnadsvillkor mellan olika samhällsklasser under den industriella revolutionen. Detta ger möjlighet till kritiskt tänkande och historierelevans.
4. Hur bidrog arbetarrörelsen till förbättrad arbetsvillkor och rättigheter? Elever kan demonstrera förståelse för sociala rörelser och deras effekter.
5. Diskutera vilken roll urbanisering spelade under den industriella revolutionen. Frågan uppmuntrar till förståelse av städernas utveckling och påverkan på individen.
6. Vilken påverkan hade den industriella revolutionen på utbildning och barnens rättigheter? Elever kan koppla historiska händelser till senare samhälleliga förändringar.
7. Hur har perspektiven på kvinnors arbete förändrats från den industriella revolutionen till idag? Detta möjliggör djupgående reflektion över jämställdhet och feministisk historia.
8. Analysera hur den industriella revolutionens innovationer influerade andra länder. Genom att reflektera över global påverkan kan elever uppvisa en bredare förståelse för historiska samband.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga bedöms till max 3 poäng beroende på djup och tydlighet av resonemanget.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).