Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Klassrumstrivsel
Tema: Trivselregler
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att introducera och diskutera vikten av trivselregler i klassrummet. Genom att arbeta med trivselregler får eleverna lära sig om ansvar, respekt och gemenskap, vilket är centralt för socialt samspel och trygghet i skolan.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om regler och gemensamma överenskommelser, samt visa respekt för andra och deras åsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till trivselregler (10 min)
– Presentera vad trivselregler är och varför de är viktiga för att skapa en trygg miljö i klassrummet.
– Diskutera med eleverna hur de vill må, och vad som behövs för att alla ska trivas.
– Använd exempel från andra sammanhang, som hemmet eller lekskolan, för att förtydliga.
Gemensam skapande av trivselregler (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper och låt dem brainstorma förslag på trivselregler.
– Samla in idéerna och skriv ner dem på tavlan.
– Diskutera vilka regler som är viktigast och varför.
Information om konsekvenser (10 min)
– Gå igenom vad som händer om reglerna bryts, och vikten av att följa dem för allas trivsel.
– Förklara hur man kan hjälpa varandra att följa reglerna.
– Berätta om positiva konsekvenser av att följa reglerna.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta de trivselregler som tagits fram under lektionen och be eleverna reflektera kring dem.
– Ställ frågor som: “Hur kan vi visa att vi följer dessa regler?” och “Vad känns bra med våra regler?”.
Aktivitet
Eleverna får i grupper skapa affischer där de illustrerar eller skriver sina trivselregler. Dessa affischer kan sedan hängas upp i klassrummet som påminnelser. Aktiviteten syftar till att förankra trivselreglerna genom kreativitet och samarbete, vilket förstärker vikten av reglerna.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är en trivselregel?
– Svar: En regel som hjälper oss att trivas tillsammans.
– Kan du nämna en trivselregel vi kom fram till?
– Svar: Exempel: “Vi lyssnar på varandra.”
– Varför är det viktigt att följa trivselregler?
– Svar: För att alla ska må bra och känna sig trygga.
– Hur kan vi hjälpas åt att följa reglerna?
– Svar: Vi påminner varandra och stödjer varandra.
– Vad tycker du om våra trivselregler?
– Svar: Personlig reflektion, exempelvis “De är bra för att de hjälper oss att vara snälla.”
Hemläxa
Eleverna får i uppdrag att prata med sina familjer om vilka regler de har hemma för att trivas. De ska också be sina föräldrar skriva ner en regel och ta med den till nästa lektion. (Skriftlig längd: 50-100 ord)
Fördjupningsuppgift
Elever som önskar fördjupa sig kan få i uppgift att skriva en berättelse om en situation där en trivselregel följdes eller bröts. Berättelsen ska innehålla både en början, mitten och slut samt förklara resultaten av händelsen, så att de kan visa sin förståelse av reglernas betydelse och konsekvenser.
Förslag för nästa lektion
Gruppaktiviteter för att stärka gemenskap
I nästa lektion kan vi fokusera på olika gruppaktiviteter som främjar samarbete och gemenskap. Innehållet bör även innefatta diskussioner om hur goda relationer och samarbete bidrar till att följa trivselreglerna. Kunskapskravet för denna lektion skulle handla om att aktivt delta i samarbete och visa respekt för klasskamrater.
Förberedelser
– Förbereda papper och färgpennor för affischskapande.
– Sätta upp exempel på trivselregler för referens.
– Förbereda frågor för diskussionen under lektionen.