En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Naturorientering – Höst och naturens förändringar

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Naturorientering (NO)
Tema: Höst och naturens förändringar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande kunskaper om naturens förändringar under hösten, inklusive växters och djurs livscykler och hur de anpassar sig till den kalla årstiden.

Kunskapskrav

Eleven kan med hjälp av bilder och samtal göra enkla observationer av sin omgivning och beskriva hur växter och djur förändras under årets olika tider.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till höstens förändringar (10 min)

– Förklara vad som händer i naturen under hösten.
– Visa bilder på höstfärger och förändringar i omgivningen.
– Ställ frågor till eleverna om deras egna observationer av hösten.

Diskutera djurens beteenden (10 min)

– Berätta om djur som förbereder sig för vintern.
– Diskutera vad olika djur gör under hösten, till exempel vad möss och fåglar gör.
– Visa exempel på höstaktiviteter som djur kan göra, som att samla mat.

Växternas förvandling (15 min)

– Visa exempel på hur vissa växter förändras på hösten.
– Prata om lövens färgförändringar och varför det sker.
– Låt eleverna känna på olika torkade blad och diskutera skillnaderna.

Observation utomhus (10 min)

– Ta med eleverna ut för att observera hösttecken i naturen.
– Be dem att leta efter specifika saker, som färgförändringar i löv eller djurspår.
– Diskutera vad de ser och upplever.

Sammanfattning och frågor (5 min)

– Återkom till klassrummet och sammanfatta vad de har lärt sig.
– Be eleverna ställa frågor kring dagens lektion och de observationer de gjort.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa egna höstböcker. Varje elev får skapa en sida i sin bok där de ritar och skriver om något de observerade under sin utomhuspromenad, till exempel färgrika löv eller ett djur som de sett.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

– Vilken färg har löven på träden på hösten? (Gula, röda, bruna)
– Vad gör fåglarna på hösten? (Flyttar söderut)
– Nämn ett djur som förbereder sig för vintern. (Till exempel ekorren)
– Vad händer med blommorna på hösten? (De vissnar)
– Varför förändras löven på träden? (För att de förbereder sig för vintern)

Hemläxa

Skriv en enkel berättelse (ca 100-150 ord) om en höstdag ni har upplevt, inklusive vad ni såg och kände.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppgift att intervjua en vuxen om deras erfarenheter från hösten när de var små, och jämföra med sina egna minnen och observationer. Eleverna ska sedan sammanfatta sina resultat i en presentation som de kan dela med klassen.

Förslag för nästa lektion

Vinter och djurens anpassningar

I nästa lektion kan fokus ligga på hur djur och växter ytterligare anpassar sig till vintern. Eleverna kan undersöka vad som händer med naturen när temperaturen sjunker och hur olika djur överlever vintern. Det är relevant för att bygga vidare på förståelsen av årstidernas cykler och tillväxtomställningar i naturen.

Förberedelser

– Samla bilder och exempel på höstväxter och djur.
– Förbered material för höstböcker, t.ex. papper, färgpennor och sax.
– Planera en säker väg för utomhusobservationen.