En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Matematik – Strategier för addition

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Strategier för addition

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på olika strategier för addition, inklusive användning av tallinjer, uppdelning av tal, samt användning av tiotal och enheter. Eleverna ska bli förtrogna med att lösa additioner på över 20 och att kunna diskutera och följa olika strategier.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna lösa enklare matematiska problem med addition och visa förmåga att tillämpa olika strategier, inklusive att kunna resonera kring sina val av metoder.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till addition (10 min)

– Presentera vad addition är och varför vi använder olika strategier för att lösa additionsuppgifter.
– Använd en konkret bild eller objekt som illustrerar något som kan adderas, till exempel äpplen i en korg.
– Ställ frågor till eleverna för att identifiera deras tidigare kunskaper kring addition.

Genomgång av strategier (15 min)

– Gå igenom olika strategier för addition:
– Sammanläggning (ex. 23 + 15) där man kan bryta ner talen.
– Använda tallinjer för att visa hur man kan “hoppa” framåt.
– Tiotal och enheter för att visa hur tal kan delas upp.
– Använd exempel för att demonstrera varje strategi och be eleverna att delta i diskussionen.

Praktiska övningar (15 min)

– Dela ut arbetsblad med uppgifter där eleverna får öva på de strategier som presenterats.
– Låt eleverna arbeta individuellt eller i par för att diskutera de metoder de använder.
– Gå runt i klassrummet och ge direkt återkoppling på deras arbete och val av strategier.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Samla klassen igen och gå igenom några av de problem som eleverna har arbetat med.
– Diskutera vilka strategier som verkade vara mest effektiva och varför.
– Låt eleverna reflektera över sin lärandeprocess och fundera på vilken strategi de tyckte bäst om.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “strategi-poster” där de illustrerar och beskriver en additionstrategi de lärt sig. De ska inkludera exempel och visa hur de skulle lösa en uppgift med sin valda strategi. De kan rita eller skriva på sin poster och sedan presentera den för klassen. Aktiviteten syftar till att hjälpa eleverna att fördjupa sin förståelse för de olika strategierna och att dela med sig av sina kunskaper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilka tre strategier kan vi använda för att addera tal?
– Sammanläggning, tallinje, och tiotal/enheter.

– Ge ett exempel på hur du skulle använda en tallinje för att lösa 24 + 6.
– Börja på 24 och hoppa 6 steg framåt till 30.

– Varför är det bra att ha flera strategier för addition?
– För att vi kan välja den strategi som passar situationen bäst och gör det enklare att räkna.

– Hur kan du bryta ner ett tal som 37 + 8?
– Jag kan bryta ner 8 till 3 och 5, så jag gör 37 + 3 (40) och sedan 40 + 5 (45).

– Vad tycker du är den lättaste strategin att använda?
– (Svar varierar beroende på elevens upplevelse.)

Hemläxa

Ge eleverna tre additionsproblem som de ska lösa med olika strategier och förklara sina metoder skriftligt. Varje förklaring ska vara minst 3-4 meningar lång.

Fördjupningsuppgift

För dem som vill ha en utmaning kan de få i uppgift att skapa sina egna additionsproblem som inkluderar de strategier som lärt sig. De ska sedan byta problem med en klasskamrat och lösa varandras uppgifter, vilket främjar både skapande och problemlösningskompetens.

Förslag för nästa lektion

Introduktion till subtraktion och dess strategier

I nästa lektion kan fokus skiftas till subtraktion och de strategier som kan användas för att lösa subtraktionsproblem. Lektionen ska bygga vidare på elevernas kunskaper om addition och visa sambandet mellan addition och subtraktion.

Detta är relevant eftersom en förståelse för subtraktion kommer att komplettera den förståelse för addition som redan har byggts upp. Kunskapskravet som berörs är förmågan att utföra beräkningar och motivera sina strategier.

Förberedelser

– Förbereda arbetsblad med olika additionsuppgifter.
– Samla material för “strategi-poster” som pennor, papper, och färgglada markörer.
– Skapa exempel på varje strategi för att visa under genomgången.