Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Skapa med återvunnet material
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen för årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om olika material, inklusive återvunnet material, och hur dessa kan användas på kreativa sätt. Eleverna ska utforska olika hantverkstekniker och utveckla sina färdigheter i att skapa med händerna. De ska också lära sig om vikten av återvinning och att tänka hållbart i skapandet.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda, ange och välja material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat, för att förstå vikten av återvinning och skapa nytt av gammalt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till återvunnet material (10 min)
- Diskutera vad återvunnet material är och ge exempel på sådant material.
- Visa exempel på vad man kan göra med återvunnet material.
- Betona vikten av att ta hand om vår planet genom att återanvända.
Kreativ process (10 min)
- Gå igenom hur man kan tänka kreativt och se möjligheter i saker som andra kanske kastar.
- Diskutera hur man kan planera sina skapelser med hjälp av skisser och idéer.
- Ge exempel på hur man kan kombinera olika material för att göra något unikt.
Hantverk och teknik (10 min)
- Introducera några enkla verktyg som kan används med återvunnet material.
- Visa hur man säkert kan använda dessa för att forma och kombinera material.
- Demonstrera en teknik, t.ex. hur man limmar eller klipper på ett säkert sätt.
Reflektion över skapande (10 min)
- Diskutera med eleverna hur de känner inför att arbeta med återvunnet material.
- Be dem tänka på vad de lärt sig under lektionen och vad de skulle vilja göra härnäst.
- Ge eleverna möjlighet att dela sina tankar i små grupper.
Aktivitet
Eleverna ska få skapa ett konstverk, en leksak eller ett användbart föremål med hjälp av återvunnet material som de tar med sig hemifrån, såsom plastflaskor, kartonger eller gamla tidningar. Varje elev får möjlighet att visa upp sina alster för klassen och berätta om sin skapelse. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilka två exempel på återvunnet material har vi pratat om idag?
- Svar: Plastflaskor och kartonger.
- Hur kan vi använda återvunnet material i slöjd?
- Svar: Genom att skapa nya föremål av det.
- Varför är det viktigt att återvinna?
- Svar: För att skydda miljön och minska avfall.
- Nämn en teknik vi lärde oss idag.
- Svar: Limma.
- Hur kändes det att arbeta med saker som vanligtvis kastas?
- Svar: Det var spännande/kul för att man kan göra något nytt av dem.
M.v.h. Isak Skogstad