Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Historia
Tema: Forntiden – Istiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar studier av forntiden, där eleverna ska lära sig om människans liv under istiden och hur klimatförändringar påverkade livsvillkoren. Det innefattar även kunskap om tidiga människors verktyg och bostäder samt deras sätt att försörja sig.
Eleverna ska kunna redogöra för centrala händelser och tidsperioder i historien, beskriva livsvillkor och hur de har förändrats över tid, samt förstå vikten av olika miljöfaktorer för människans liv och utveckling.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till forntiden och istiden (10 min)
– Förklara vad forntiden är samt dess tidsperioder.
– Definition av istiden och dess påverkan på nedisade områden.
– Diskutera hur människor levde under denna tidsperiod.
Människans liv under istiden (15 min)
– Diskutera livsstilen för tidiga människor, inklusive kost och jaktmetoder.
– Beskriva hur klimatet påverkade bosättningar och resursförsörjning.
– Använda bilder för att illustrera hur människor i förhistorisk tid kunde ha sett ut.
Verktyg och redskap (15 min)
– Visa exempel på verktyg som användes under istiden.
– Diskutera material som användes för att tillverka verktyg, såsom sten och ben.
– Inled en diskussion om innovation och hur verktyg utvecklades för att lösa problem.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionens viktigaste punkter.
– Gör en kort reflektion över vad eleverna lärt sig och eventuella frågor.
– Ställ frågor kring hur de tror att miljön påverkar människors liv idag.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen bild eller en teckning som visar hur en scen från istiden kan ha sett ut. De kan välja att inkludera människor, djur och deras omgivning, samt använda olika färger och material för att illustrera sin kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– **Vad kallas perioden då istiderna inträffade?**
Istiden.
– **Vilka verktyg använde människorna under istiden?**
Läskverktyg och redskap tillverkade av sten och ben.
– **Hur påverkade klimatet människornas liv under istiden?**
Det påverkade deras bosättningar, kost och möjligheter till jakt.
– **Vad kallades de människor som levde under forntiden?**
Jägare och samlare.
– **Nämn en noggrann observation om djur som levde under istiden.**
Mammutar och sabeltandade tigrar fanns under denna period.
Hemläxa
Skriv en kort text (200 ord) om hur du tror att livet under istiden jämförs med livet idag. Vilka likheter och skillnader ser du?
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en specifik aspekt av livet under istiden, exempelvis redskapsutveckling eller bosättningsmönster, och skriva en längre uppsats (1000 ord) som innehåller forskning och egna tankar kring hur denna aspekt har förändrats fram till idag och dess betydelse för mänsklighetens utveckling.
Förslag för nästa lektion: Människans tidiga bosättningar
I nästa lektion kan vi fokusera på hur människor bosatte sig efter istiden och vilka faktorer som påverkade deras val av plats. Ämnet är relevant eftersom det knyter an till hur klimatet och miljö har format mänskligt liv, och vilket kunskapskrav som handlar om att förstå förändringar i livsvillkoren över tid.
Förberedelser
– Samla material för den praktiska aktiviteten (papper, färgkritor, etc.).
– Förbered bilder av verktyg och verktygstillverkning från istiden.
– Skapa en presentation om livsstilen under forntiden med fokus på istiden.