Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Samarbetslekar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionen syftar till att eleverna ska utveckla sina färdigheter i samarbetslekar och kunna förstå vikten av lagarbete, ansvarstagande och kommunikation. Centralt innehåll omfattar även hur man genom blandade aktiviteter strävar mot gemensamma mål och hur man bidrar till ett positivt samarbetsklimat.
Eleven kan delta i olika fysiska aktiviteter och samarbeta med andra. Eleven visar förståelse för vikten av att bidra till laget och kan i viss mån ta ansvar för sin egen och andras delaktighet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till samarbetslekar (10 min)
- Presentera konceptet samarbetslekar och deras betydelse för laganda och sammanhållning.
- Diskutera kort hur olika lekar kan formas för att uppmuntra samarbete.
- Klargör säkerhetsregler och hur man respekterar varandras gränser under lekarna.
Demonstration av lekar (15 min)
- Välj ut två till tre samarbetslekar och demonstrera dem för klassen.
- Förklara reglerna noggrant och gå igenom vanliga utmaningar lag som kan uppleva under leken.
- Besvara eventuella frågor för att säkerställa att alla förstår instruktionerna.
Genomförande av lekar (20 min)
- Dela upp eleverna i grupper om 4-6 deltagare och låt dem spela de valda lekarna.
- Gå runt och observera, ge feedback och uppmuntra till samarbete och kommunikation.
- Se till att alla elever får möjlighet att delta och att lekarna effektivt genomförs.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Samla eleverna och diskutera vad de har lärt sig under lektionen om samarbete och kommunikation.
- Be eleverna att dela med sig av en positiv upplevelse från leken.
- Sammanfatta vikten av att kunna samarbeta med andra i både idrott och det vardagliga livet.
Aktivitet
Eleverna ska delta i en “sammanhållande hinderbana” där de måste arbeta tillsammans för att ta sig igenom olika uppgifter och hinder. Varje elev får en specifik roll och har en del av ansvaret för lagets framgång. Aktiviteten syftar till att stärka samarbetsförmågan och kommunikationen inom gruppen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad är en viktig aspekt av samarbete i en grupp?
Svar: Att kommunicera väl och lyssna på varandra. - Nämn en lek som vi genomförde idag och dess regler.
Svar: Exempelvis “Människa-kull”, där en person ska fånga andra och hen kan rädda en lagkamrat genom att kramas. - Hur kan du bidra till en positiv stämning i en samarbetslek?
Svar: Genom att uppmuntra och stötta mina lagkamrater. - Vad fick du ut av att arbeta i lag idag?
Svar: Jag lärde mig att det är viktigt att samarbete för att lyckas. - Nämn ett exempel på en utmaning ni stötte på under lekarna.
Svar: Att alla ville bestämma hur vi skulle göra, vilket ledde till oklarheter.
Hemläxa
Skriv en kort reflektion (ca 150-200 ord) om hur du kan tillämpa samarbetsförmåga utanför idrott och hälsa. Beskriv en situation där du kan använda det du har lärt dig.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja en samarbetslek som de vill utforska djupare. De ska skriva en kort rapport (ca 300 ord) om leken, inklusive dess regler, ursprung och hur den kan främja samarbete. De ska också inkludera sina egna tankar och erfarenheter om hur de ser på samarbetet under leken.
Förslag för nästa lektion
Teambuilding och kommunikation
I nästa lektion kan fokus ligga på teambuilding-aktiviteter som främjar kommunikation och problemlösning. Eleverna får möjlighet att diskutera olika strategier för effektivt samarbete och hur man hanterar konflikter i en grupp.
Detta tema är relevant då det bygger vidare på den förståelse eleverna har fått om vikten av samarbete, och det hjälper dem att utveckla sina sociala färdigheter. Kunskapskraven om delaktighet och ansvar kan fortsätta att tillämpas och utvärderas i dessa aktiviteter.
Förberedelser
- Välj och förbered samarbetslekar som ska genomföras.
- Säkra att det finns tillräckligt med utrymme och material för lekarna.
- Koppla säkerhetsregler till aktiviteterna och förbered en uppföljning för eventuella frågor om lekarna.