En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Muntlig framställning

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Muntlig framställning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att fokusera på att utveckla elevernas förmåga att formulera och framföra egna tankar och idéer i muntlig form. Vi kommer att titta på struktur och innehåll i muntliga framställningar samt hur man kan använda röst och kroppsspråk för att förstärka budskapet. Viktiga aspekter av retorik och presentationsteknik kommer också att diskuteras.

Kunskapskrav

Eleven kan även med viss säkerhet framföra egna texter och tankar i muntlig form, med tydlig struktur och anpassning till syfte och mottagare. Eleven kan också använda en variation av rösten och kroppsspråk för att förtydliga och förstärka sitt budskap.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till muntlig framställning (10 min)

– Ge en översikt av vad muntlig framställning innebär och varför den är viktig.
– Diskutera exempel på muntliga framställningar som eleverna kan ha stött på (exempelvis presentationer, berättelser, debatter).
– Presentera lärandemål för lektionen.

Retoriska verktyg och tekniker (15 min)

– Introducera grundläggande retoriska begrepp såsom ethos, pathos och logos.
– Diskutera hur dessa kan användas för att förstärka ett budskap i muntliga presentationer.
– Visa exempel på hur olika språkverktyg kan påverka lyssnaren.

Struktur av muntlig framställning (15 min)

– Förklara hur man kan strukturera en muntlig framställning med inledning, huvuddel och avslutning.
– Gå igenom hur man kan skapa ett intressant och engagerande inledande stycke.
– Låt eleverna titta på exempel och diskutera vad som gör en presentation effektiv.

Övning i kroppsspråk och röst (10 min)

– Demonstrera olika kommunikationsstilar med hjälp av kroppsspråk och röstvariationer.
– Låt eleverna öva på att framföra några meningar med olika tonfall och kroppsspråk.
– Ge feedback på deras framträdanden.

Aktivitet

Eleverna ska själva förbereda och framföra en kort muntlig presentation (2-3 minuter) om ett valfritt ämne. De ska använda den struktur och de tekniker de har lärt sig under lektionen. Eleverna uppmanas att inkludera retoriska verktyg och att arbeta med kroppsspråk och röstvariationer för att förstärka sitt budskap.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad innebär en muntlig framställning?
– En muntlig framställning är en presentation eller framträdande i tal.
– Vilka tre delar ingår i en muntlig framställning?
– Inledning, huvuddel och avslutning.
– Vad står begreppen ethos, pathos och logos för?
– Ethos handlar om trovärdighet, pathos om känslor och logos om logik.
– Hur kan kroppsspråk påverka ett budskap?
– Det kan förstärka eller försvaga det som sägs, och engagera publiken.
– Varför är det viktigt att anpassa sin presentation?
– För att nå fram till och fånga intresset hos sin specifika publik.

Hemläxa

Skriv en kort text (ca 200 ord) där du beskriver det ämne du vill tala om under din muntliga presentation. Texten ska ha en tydlig struktur och innehålla det du planerar att säga.

Fördjupningsuppgift

Dela in eleverna i små grupper där de tillsammans ska förbereda en gemensam muntlig presentation om ett aktuellt ämne, där de använder sig av avancerade retoriska tekniker och samarbetar för att skapa ett övergripande budskap. Varje grupp ska inkludera olika perspektiv och sätta ihop en sammanhängande presentation som ska framföras för klassen.

Förslag för nästa lektion

Avancerad retorik och argumentation

I nästa lektion kan vi fokusera på mer avancerade retoriska strategier och argumentationstekniker. Eleverna kommer att få lära sig hur man bygger upp och försvarar en argumentation, samt att identifiera och analysera argument i andras presentationer. Detta kommer att vara viktigt för deras fortsatta utveckling av muntliga färdigheter och kritiskt tänkande.

Förberedelser

– Förbereda exempel på effektiva muntliga framställningar.
– Samla resurser om retoriska verktyg.
– Skapa en checklista för struktur av muntliga presentationer.