Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Fortsatt arbete med eget projekt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I syslöjd ska eleverna fortsätta utveckla sina färdigheter genom att arbeta med individuella projekt. Under denna lektion kommer de att applicera de tekniker och material de introducerades till i föregående lektion, med fokus på planering och genomförande av sina idéer.
Kunskapskrav:
Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser i syslöjd, inklusive att välja och motivera val av material och teknik. Dessa val ska resultera i en fungerande produkt.
Lärarledda instruktioner
Genomgång av projektplanering (10 min)
- Presentation av hur man planerar ett syslöjdprojekt.
- Diskutera vikten av att sätta upp mål och tidsramar.
- Visa exempel på framgångsrika projekt.
Individuellt arbete med stöddialog (30 min)
- Eleverna påbörjar sina projekt med definierade mål.
- Cykla mellan grupperna för att ge personlig feedback och stöd.
- Diskutera eventuella hinder och lösningar med varje elev.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Eleverna får möjlighet att presentera sina framsteg.
- Reflektion över vad som har fungerat och vad som kan förbättras.
- Fråga om de har hunnit följa sin projektplan och eventuella justeringar som kan göras.
Aktivitet
Eleverna arbetar med sina egna syslöjdsprojekt, där de ska applicera de tekniker och material som de har lärt sig. De kommer att få stöd och vägledning av läraren under processen.
Exit-ticket
- Vilket mål satte du för ditt projekt? (Svar: Varje elev har ett individuellt mål)
- Hur valde du vilket material du skulle använda? (Svar: Baserat på projektets behov och design.)
- Vilka tekniska utmaningar har du stött på i ditt arbete? (Svar: Varierar bland elever.)
- Vad har varit det mest inspirerande med ditt projekt hittills? (Svar: Personlig reflektion.)
- Hur planerar du att arbeta vidare med ditt projekt nästa gång? (Svar: Varierar beroende på individuella planer.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort reflektion om sina framsteg i projektet, inklusive vad de har lärt sig och vilka utmaningar de har mött. Syftet med hemuppgiften är att uppmuntra dem att tänka kritiskt på sin process och sina val.
Citat
”Kreativitet är intelligens som har roligt.” – Albert Einstein, 1879-1955.
Detta citat knyter an till syslöjdens kärna; att låta fantasin flöda och använda sin intelligens i skapandet av unika och personliga projekt, vilket kan förbättra elevernas lärande och erfarenhet i ämnet.
Nästa lektion
Tema: Avslutning och utvärdering av projekten. Detta tema är viktigt då eleverna får möjlighet att visa upp sina arbeten, reflektera över sin lärprocess och ge och få feedback från sina klasskamrater.