Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Skapande av eget metallprojekt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att eleverna utvecklar och genomför sina egna personliga projekt inom metallslöjd. Centralt innehåll omfattar hela arbetsprocessen från idéutveckling och design till praktiskt utförande och utvärdering av sina metallskapelser.
Kunskapskrav
Eleven kan planera, genomföra och avsluta ett eget projekt i metall, använda lämpliga tekniker och verktyg samt reflektera över sin arbetsprocess och resultat.
Lärarledda instruktioner
Presentation av individuella projekt (10 min)
- Eleverna får möjlighet att presentera sina projektidéer och designplaner för läraren och varandra.
- Diskutera de val av material, verktyg och tekniker som har gjorts och varför dessa val har gjorts.
- Läraren ger feedback och tips på möjliga förbättringar eller justeringar i planeringen.
Praktiskt arbete med metallprojektet (30 min)
- Eleverna påbörjar själva arbetet med sina personliga metallprojekt och tillämpar de tekniker och metoder som lärts tidigare.
- Läraren cirkulerar, ger individuell vägledning och ser till att säkerhetsmetoder följs under arbetets gång.
- Uppmuntra till kreativitet och justeringar för att uppnå bästa möjliga resultat.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla klassen för att diskutera framsteg och eventuella hinder som uppstått under arbetets gång.
- Uppmuntra till delande av insikter och lärdomar från projektprocessen.
- Förberedelse inför nästa lektion där projekten ska slutföras och presenteras.
Aktivitet
Eleverna arbetar praktiskt på sina metallprojekt under lektionen och har möjlighet att förverkliga sina idéer och koncept. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är det mest utmanande du stött på i ditt projekt? (Reflektera över egna erfarenheter.)
- Vilken teknik har fungerat bäst för dig och varför? (Identifiera framgångar.)
- Hur har dina idéer förändrats under arbetets gång? (Dela med dig av insikter och justeringar.)
- Vilka verktyg har du funnit mest intressanta eller utmanande att arbeta med? (Reflektera över verktygsanvändning.)
- Vad ser du fram emot mest i nästa lektion? (Uttryck förväntningar inför presentation.)
Hemuppgift
Eleverna ska arbeta vidare med sina projekt hemma och se till att de blir färdiga för presentationen vid nästa lektion. De ska även skriva en reflekterande text om sin designprocess och vad de har lärt sig under projektets gång. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
“Hantverk handlar om både passion och teknik; att forma idéer till verklighet.” – Anonym
Detta citat betonar vikten av engagemang och kvalité i metallslöjd, där både kreativitet och teknisk kunskap spelar en avgörande roll.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Presentation av metallprojekt och utvärdering”, vilket ger eleverna möjlighet att visa sina skapelser och reflektera på sina erfarenheter under processen. Användaren kan skriva ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.