Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskola. Normer och värden – Kompisar och vänskap

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola (5-åringar)

Ämne: Normer och värden

Tema: Kompisar och vänskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå och respektera normer och värden kopplade till vänskap och kamratskap. Barnen får möjlighet att diskutera, reflektera och agera i relationer med sina kamrater i lek och samspel.

Barnen ska kunna visa hänsyn, respekt och empati i sitt samspel med andra. De ska även kunna uttrycka sina egna känslor och behov samt förstå och respektera andras.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat vänskap (10 min)

  • Presentera temat för dagens lektion och förklara vad vänskap innebär.
  • Diskutera varför det är viktigt att ha kompisar och hur man kan vara en bra vän.
  • Ge exempel på hur vänner kan hjälpa och stötta varandra.

Berättelse om vänner (15 min)

  • Läs en berättelse eller saga som handlar om vänskap och kompisar, gärna med tydliga karaktärer.
  • Ställ frågor under läsningen för att involvera barnen, till exempel “Hur skulle kompisarna känna sig?”.
  • Diskutera berättelsens händelser och hur de relaterar till barnens egna erfarenheter av vänskap.

Vänskapsövningar (15 min)

  • Genomför lekar eller övningar som främjar samarbete, exempelvis parövningar där barnen får hjälpa varandra.
  • Diskutera efter övningen hur det kändes att samarbeta och vara vän med någon.
  • Prata om vad som gör en bra vän och hur man kan lösa konflikter tillsammans.

Reflektion och samtal (10 min)

  • Sätt er i en cirkel och uppmuntra barnen att dela sina tankar om vad de lärt sig om vänskap.
  • Diskutera olika sätt att visa vänskap, till exempel att dela, lyssna och trösta.
  • Avsluta med att prata om hur alla kan bli bättre kompisar.

Aktivitet

Barnen får skapa “vänskapskort” där de ritar sin bästa vän och skriver eller berättar vad de tycker om den personen (med hjälp av en vuxen). Dessa kort kan ges som en gest av vänskap till varandra. Aktiviteten kopplas till lektionens tema genom att barnen får uttrycka sin uppskattning för sina vänner. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en bra vän? (Svar: Barnet beskriver egenskaper hos en bra vän.)
  • Vad kan man göra tillsammans med sina kompisar? (Svar: Barnet ger förslag på aktiviteter.)
  • Hur känns det när man har en kompis? (Svar: Barnet beskriver sina känslor.)
  • Vad ska man göra om man bråkar med en vän? (Svar: Barnet ger förslag på lösningar.)
  • Kan du nämna en känsla som är viktig i vänskap? (Svar: Barnet nämner en känsla som t.ex. glädje eller sorg.)

Hemläxa

Barnen ska tillsammans med en vuxen göra en aktivitet med en kompis och efteråt rita en bild av vad de gjorde tillsammans. De ska också skriva en mening om hur de kände sig under aktiviteten (ca 2-3 meningar).

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan barnen få skapa en “vänskapsbok” där de samlar historier om sina kompisar, vad de gillar att göra tillsammans och varandras bilder. Denna uppgift ger barnen möjlighet att fördjupa sina kunskaper om vänskap och uttrycka sig kreativt.

Förslag för nästa lektion

Temat “Känslor och empati”

Nästa lektion kan inriktas på att utforska känslor och hur de påverkar våra relationer med kompisar. Lektionen bör omfattas av diskussioner om olika känslor och aktiviteter som hjälper barnen att förstå och visa empati för varandra. Detta tema är relevant eftersom det bygger på kunskapskraven om att visa hänsyn och respekt i kamratrelationer.

Förberedelser

  • Välj ut en passande berättelse eller saga som handlar om vänskap.
  • Förbered material för vänskapskorten (papper, färger, etc.).
  • Planera lekar och övningar som främjar samarbete och vänskap.

Modern Tillbaka-knapp
×