Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne eller kurs: Fritidshem
Tema: Dagliga lekar för rörelse och samarbete
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar att eleverna ges möjlighet att delta i dagliga lekar och rörelseaktiviteter som främjar både fysisk och social utveckling. Genom rörelse och lek lär sig barn att samarbeta, ta ansvar och att uttrycka sina känslor och tankar.
Eleverna deltar aktivt i lekar som utvecklar motoriska färdigheter och sociala förmågor genom samarbete och kommunikation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av dagens lek (10 min)
– Presentera dagens lek och ge en kort beskrivning av regler och syfte.
– Diskutera vikten av att leka tillsammans och vad vi kan lära oss av samarbete i leken.
– Ställ frågor för att få igång tankarna, till exempel “Har ni lekt något liknande tidigare?”
Genomförande av leken (25 min)
– Genomföra den valda leken, till exempel “Kull”, “Stafett” eller “Frysleken”.
– Ge eleverna tydliga instruktioner och visa dem hur leken ska genomföras.
– Observera och stödja barnen under leken och uppmuntra till ett aktivt deltagande.
Reflektion och avslutning (10 min)
– Samla eleverna för att prata om leken. Fråga vad de tyckte var roligt, vad som var svårt och om de lärde sig något nytt.
– Diskutera betydelsen av att respektera varandra i leken.
Förberedelse för nästa dags lek (5 min)
– Ge eleverna en ledtråd om nästa dags lek för att väcka nyfikenhet och förbereda dem mentalt.
Aktivitet
Varje dag får eleverna prova en ny lek och efter lektionen ska de få rita eller måla en bild av det de tyckte bäst om under dagens lek. De ska också få dela sina bilder med sina kompisar.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
– Vilken lek spelade vi idag?
Svar: [Individuellt svar]
– Vad tyckte du var roligast med leken?
Svar: [Individuellt svar]
– Kände du att du samarbetade med dina kompisar?
Svar: [Ja/Nej och förklaring]
– Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång?
Svar: [Individuellt svar]
– Vad ser du mest fram emot att göra imorgon?
Svar: [Individuellt svar]
Hemläxa
Eleverna får en uppgift att tillsammans med sina föräldrar välja en lek att utföra hemma eller i parken och skriva ner kort vad de gjorde. De kan även ta med en bild på aktiviteten till skolan.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan barnen få jobba i små grupper för att skapa en egen lek som de sedan får visa för klassen. De ska tänka på reglerna, vad leken kallas och hur man leker den.
Förslag för nästa lektion
Tema: Samarbetslekar.
I nästa lektion kommer vi att fokusera på lekar som kräver samarbete, exempelvis “Bygg en mänsklig pyramid” eller “Passa bollen utan att den faller”. Syftet är att stärka gruppdynamik och lärande genom att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål.
Detta tema är relevant då det främjar social interaktion och hjälper eleverna att förstå värdet av samarbete i lek och liv. Kunskapskraven kommer att inkludera förmågan att hantera samarbetande aktiviteter.
Förberedelser
– Välj och förbered lekar för varje dag i förväg.
– Samla nödvändig utrustning och material.
– Planera platsen för aktiviteterna, både inomhus och utomhus.