En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Matematik – Grundläggande matematik och antal

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Grundläggande matematik och antal

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna kommer att arbeta med kunskap om antal, ordning och tal, samt skapa förståelse för begreppen “färre” och “fler” genom praktiska och konkreta aktiviteter. Även användning av symboler och representation av tal kommer att introduceras.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna räkna till 10 samt jämföra antal föremål i olika grupper för att avgöra vilket som är fler eller färre.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till antal (10 min)

  • Presentera antalet genom att räkna föremål i klassrummet, exempelvis stolar eller böcker.
  • Använd konkreta material som klossar eller bollar för att visa olika antal.
  • Diskutera med eleverna om vad “fler” och “färre” betyder genom att ställa frågor baserade på antalet presenterade föremål.

Aktiviteter med antal (20 min)

  • Dela upp eleverna i grupper och ge dem material för att skapa egna “antal-kreationer”.
  • Be dem räkna upp sina kreationer och jämföra med andra grupper.
  • Ställ frågor om vilket antal som är fler eller färre och låt dem illustrera sina svar.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Gå igenom vad lärarna har lärt sig under lektionen genom en gemensam diskussion.
  • Fråga eleverna om sina erfarenheter och vad de tyckte var roligt.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på var de kan se antal i sin vardag.

Förberedelse för nästa lektion (10 min)

  • Informera om vad som kommer att hända nästa gång, som att räkna föremål i naturen eller hemma.
  • Diskutera vikten av att vara nyfiken och frågor som kan dyka upp.

Aktivitet

Eleverna ska i par eller smågrupper undersöka och räkna antal blomma, stenar eller andra naturliga föremål utomhus. De ska sedan jämföra sina fynd och diskutera vilket par som har fler eller färre i sina samlingar.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

  • Hur många stolar är det i klassrummet? (Svar: [antal stolar])
  • Vad betyder “fler”? (Svar: Mer av något)
  • Hur många bollar fick ni? (Svar: [antal bollar])
  • Är 5 fler eller färre än 3? (Svar: Fler)
  • Om du har 2 äpplen och får 3 till, hur många har du då? (Svar: 5 äpplen)

Hemläxa

Eleverna får i uppgift att räkna antalet fjädrar, löv eller andra små saker hemma och skriva ned sin egen “antal-tabell” med 5 olika objekt. Hemläxan ska vara 5-10 ord lång.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att göra en enkel graf med sina insamlade antal föremål. De ska kunna beskriva grafen och vad den visar, samt ställa frågor om sitt eget och andras arbete.

Förslag för nästa lektion

Räkna i naturen

I nästa lektion kan eleverna gå ut och räkna olika föremål eller djur i naturen, som till exempel fåglar eller blommor. Lektionen är relevant för att förstärka deras förståelse för praktisk matematik och skapandet av relationer mellan olika antal i en verklig miljö. Kunskapskravet för nästa lektion kommer att fokusera på att kunna räkna och jämföra antal utanför klassrummet.

Förberedelser

  • Samla in olika föremål för att använda som räkneexempel.
  • Förbereda material för uteaktiviteter.
  • Organisera grupper för den praktiska aktiviteten.