Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Sundsvalls historia under forntiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen kommer att fokusera på olika aspekter av Sundsvalls historia under forntiden. Eleverna kommer att analysera historiska händelser, företeelser och kulturer i regionen, och undersöka betydelsen av arkeologiska fynd och källor för att förstå människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav
Eleven kan söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden och kan ge välgrundade reflektioner över materialets relevans. Dessutom kan eleven redogöra för några historiska skeenden och förklara varför de har använts olika genom analys av källmaterial.
Lärarledda instruktioner
1. **Introduktion till Sundsvalls forntid (10 min)**
– Presentera en översikt av den forntida historien för Sundsvall och diskutera dess betydelse för regionens utveckling.
– Förklara hur kunskap om förhistorisk tid byggs upp genom olika källor.
2. **Arkeologiska fynd och deras betydelse (15 min)**
– Diskutera betydelsen av arkeologiska fynd för förståelsen av människors liv under forntiden i Sundsvall.
– Exempel på fynd, såsom boplatser och verktyg, och hur de bidrar till vår kunskap om forntida samhällen.
3. **Källkritik i historisk kontext (15 min)**
– Förklara vad källkritik är och dess vikt i historieforskning.
– Ge exempel på hur elever kan granska och värdera olika källor, särskilt de som kommer från forntiden.
4. **Gruppdiskussion och reflektion (10 min)**
– Låt eleverna diskutera och reflektera över vad som påverkat befolkningens liv och samhälle under forntiden.
– Avsluta med en sammanfattning av gruppernas diskussioner och knyt det till Sundsvalls historiska utveckling.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en presentation om ett specifikt arkeologiskt fynd från Sundsvall under forntiden. Presentationerna ska innehålla bildmaterial, kort faktatext och källor om fyndets historia och betydelse.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad var en viktig aspekt av livet i Sundsvall under forntiden?
*Svar: Jakt, fiske, och tidiga jordbruk.*
– Ge exempel på ett arkeologiskt fynd i Sundsvall.
*Svar: Stenverktyg från en boplatts.*
– Hur kan källkritik tillämpas på forntida fynd?
*Svar: Genom att utvärdera fyndens ursprung och bevarande histories.*
– Vilka faktorer påverkade befolkningsstrukturen under forntiden?
*Svar: Naturliga resurser, klimat och handel.*
– Varför är forntidsfynd viktiga för förståelsen av nutiden?
*Svar: De ger insikt i tidiga samhällen och deras utveckling.*
Hemläxa
Skriv en text (300-500 ord) som beskriver ett specifikt arkeologiskt fynd från Sundsvall och dess betydelse för förståelsen av liv och samhälle under forntiden.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja ett specifikt tema kopplat till forntiden i Sundsvall och analysera hur olika källor kan tolkas för att ge en djupare förståelse av denna tid. De ska inkludera olika perspektiv och reflektera över källmaterialets konsekvenser för vår nutida förståelse av historia.
Förslag för nästa lektion
**Jämförelse mellan forntiden och medeltiden i Sundsvall**
Följande lektion kommer att bygga vidare på förra lektionens innehåll genom att fokusera på hur Sundsvalls historia förändrades från forntiden till medeltiden. Vi ska titta på hur samhällsstrukturer och livsvillkor utvecklades, vilket är relevant för att förstå den historiska progressionen i regionen och kopplingen till kunskapskraven kring förändring och kontinuitet.
Förberedelser
– Samla in och förbereda exempel på arkeologiska fynd och material som kan användas i undervisningen.
– Förbered en visuell presentation som kan användas under lektionen.
– Skapa diskussionsfrågor som eleverna kan utgå ifrån i sina grupper.