Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Globalisering i det post-kalla krigets samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa den globala utvecklingen efter kalla kriget med fokus på globaliseringens framväxt, dess ekonomiska, sociala och kulturella konsekvenser. Det innefattar en analys av hur världen har blivit mer sammanlänkad, utvecklingen av internationell handel, kulturellt utbyte och migration, samt hur dessa fenomen påverkar globala och lokala relationer idag.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för globaliseringens processer och dess konsekvenser för samhället och ekonomin. Eleven kan ge exempel på olika aspekter av globalisering samt diskutera dess påverkan på mänskligheten och individuella livssituationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till globalisering (10 min)
– Förklara vad globalisering innebär och när den intensifierades (post-kalla kriget, 1990-talet och framåt).
– Diskutera drivkrafterna bakom globaliseringen, inklusive teknologisk innovation och policyförändringar.
– Ge en översikt över centrala områden som påverkas av globalisering, t.ex. handel, kultur och kommunikation.
Ekonomisk globalisering (15 min)
– Gå igenom hur globalisering påverkat den globala ekonomin, med fokus på frihandelsavtal och ekonomiska organisationer som WTO.
– Diskutera effekten av outsourcing och dess konsekvenser för arbetsmarknaderna i både utvecklade och utvecklingsländer.
– Analysera skillnader mellan globaliseringens vinnare och förlorare.
Kulturellt utbyte och sociala konsekvenser (15 min)
– Undersök hur globaliseringen har påverkat kulturellt utbyte och identitet, inklusive frågor om kulturell homogenisering och bevarande av kulturer.
– Diskutera migrationens roll i globaliseringen och dess konsekvenser för mottagarländer och ursprungsländer.
– Analysera sociala rörelser och motreaktioner mot globaliseringen, såsom nationalistiska strömningar.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionens centrala teman och insikter om globalisering.
– Be eleverna reflektera över hur globaliseringen påverkar deras egna liv och framtidsutsikter.
– Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att göra en presentation om ett specifikt område av globalisering, t.ex. ekonomisk globalisering, kulturellt utbyte, eller migration. Varje grupp ska fokusera på positiva och negativa aspekter samt inkludera exempel från verkliga livet. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
– Vad kännetecknar globalisering och dess processer? (Exempel: ökad interkonnectivitet)
– Nämn en positiv konsekvens av globaliseringen. (Exempel: ökad tillgång till varor och tjänster)