En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska som andraspråk 2 – Minoritetsspråk

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Minoritetsspråk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Lektionens centrala innehåll omfattar studier av minoritetsspråk i Sverige, deras historia, nuvarande status, och kulturella betydelse. Det inkluderar även språkevangelism, språkskydd samt rättigheter för minoritetsspråk och dess talare.

Kunskapskrav: Eleven kan diskutera och reflektera över och analys… att resonera om och förklara budskap och ställningstaganden.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till minoritetsspråk (10 min)
  • Presentera vad minoritetsspråk är och hur de skiljer sig från majoritetsspråk.
  • Ge exempel på minoritetsspråk som talas i Sverige, såsom samiska, meänkieli, romani och jiddisch.
  • Förklara vikten av att bevara och främja minoritetsspråk inom kultur och identitet.
Historik och status för minoritetsspråk i Sverige (15 min)
  • Redogör för minoritetsspråkens historia i Sverige och de lagar som skyddar dem.
  • Diskutera nuvarande status för dessa språk inom utbildning, media och samhälle.
  • Analysera orsaker till språkens nedgång eller bevarande.
Språk och identitet (15 min)
  • Utforska sambandet mellan språk och identitet, och hur minoritetsspråk spelar en del i kulturell identitet.
  • Diskutera känslor och attityder kopplade till att tala ett minoritetsspråk jämfört med majoritetsspråket.
  • Använd konkreta exempel från olika minoritetskulturer i Sverige.
Diskussion och reflektion (10 min)
  • Samla eleverna i smågrupper för att diskutera vad de har lärt sig om minoritetsspråk.
  • Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion kring egna erfarenheter och åsikter om språk och kultur.
  • Låt grupperna dela med sig av sina insikter med klassen.
Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att undersöka ett specifikt minoritetsspråk. De ska samla information om språkets historia, nuvarande situation och kulturella aspekt, och sedan presentera sina fynd för klassen. Denna aktivitet kopplas till lektionens tema genom att eleverna aktivt utforskar och presenterar olika perspektiv kring minoritetsspråk. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket
  • Vad definierar ett minoritetsspråk? Svar: Ett språk som talas av en mindre del av befolkningen i ett land, ofta i förhållande till ett majoritetsspråk.
  • Ge exempel på tre minoritetsspråk som talas i Sverige. Svar: Samiska, meänkieli, romani.
  • Varför är det viktigt att bevara minoritetsspråk? Svar: För att främja kulturell identitet och diversitet.
  • Vilka rättigheter har talare av minoritetsspråk i Sverige? Svar: Rätt till utbildning och offentliga tjänster på sina språk.
  • Hur kan språk påverka identitet? Svar: Språk kan forma hur individer ser på sig själva och sin kultur.
Hemläxa

Skriv en kort text (200-300 ord) där du reflekterar över din egen språkliga identitet och eventuella minoritetsspråk du har en koppling till.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett minoritetsspråk och göra en djupgående studie av dess grammatik, ordförråd och kulturella uttryck. Uppgiften ska resultera i en skriftlig rapport (1000-1500 ord) samt en presentation för klassen.

Förslag för nästa lektion

Kulturella uttryck och traditioner inom minoritetsspråken. Denna lektion bör fokusera på hur olika minoritetskulturer uttrycker sig genom konst, musik, litteratur och festligheter. Detta ger en djupare förståelse för hur språk och kultur samverkar, vilket kopplar tillbaka till tidigare lektionens innehåll kring identitet och bevarande. Kunskapskraven som berörs handlar om att analysera kulturella verk och förstå deras betydelse i samhällskontexten.

Förberedelser
  • Samla och förbereda material kring minoritetsspråk och relevant litteratur.
  • Skapa presentationer som illustrerar exempel på minoritetsspråk i Sverige.
  • Förbereda diskussionsfrågor för gruppläxor.