Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Kommunikation
Tema: Presentationskommunikation
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I detta tema fokuserar vi på presentationskommunikation och dess betydelse i både professionella och sociala sammanhang. Centralt innehåll inkluderar teknik för att förbereda, strukturera och framföra presentationer, samt hur man engagerar sin publik.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna planera och genomföra en strukturerad presentation som är anpassad för en viss publik och kunna ge och ta emot feedback på presentationens genomförande.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationskommunikation (10 min)
– Definiera presentationskommunikation och diskussion om dess betydelse.
– Genomgång av vad som kännetecknar en effektiv presentation.
– Presentera syftet med lektionen och vad eleverna kan förvänta sig att lära sig.
Förbereda en presentation (15 min)
– Genomgång av hur man strukturerar en presentation (introduktion, huvuddel, avslutning).
– Diskutera vikten av att anpassa innehållet efter publiken.
– Eleverna får exempel på olika presentationsverktyg och metoder att använda.
Praktisk övning (15 min)
– Eleverna delas in i par och får i uppdrag att förbereda en kort presentation på ett valfritt ämne.
– De ska använda de tekniker de lärt sig för att strukturera sin presentation.
– Grupperna ger varandra feedback efter presentationerna.
Sammanfattning och avslutning (10 min)
– Sammanfatta nyckelpunkterna kring presentationskommunikation.
– Ge utrymme för frågor och diskussion.
– Förbereda eleverna för den följande aktiviteten.
—
Aktivitet
Som aktivitet får eleverna i grupper skapa och genomföra en presentationskommunikation om ett aktuellt ämne. De ska använda sig av de tekniker som lärts ut under lektionen och få feedback från sina kamrater. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
—
Exit-ticket
– Vad är presentationskommunikation?
– Nämn tre viktiga komponenter för att skapa en effektiv presentation.
– Hur kan feedback förbättra en presentation?
– Ge ett exempel på en presentation du tyckte var bra. Vad gjorde den bra?
– Vad skulle du vilja förbättra i din egen presentationsstil?
—
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna förbereda en presentation (ca 5 minuter) på ett tema av eget val. De ska använda de tekniker och verktyg som diskuterats under lektionen och vara redo att framföra presentationen nästa lektion. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
—
Citat
*”Presentera inte bara fakta; berätta en historia som engagerar och inspirerar.”* – Anonym.
Detta citat understryker vikten av att inte bara dela information utan också att skapa en berättelse kring den för att hålla publikens intresse. Det knyter an till lektionen genom att lyfta fram att en effektiv presentation innefattar mer än bara data och siffror.
—
Nästa lektion
För nästa lektion föreslås temat “Kroppsspråk och Röst i Presentationer”. Detta tema är relevant eftersom det handlar om att använda icke-verbal kommunikation för att förstärka det verbala budskapet och skapa en mer engagerande presentation. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på ditt förslag.