En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. Svenska för invandrare – Kommunikation och interaktion

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Kommunikation och interaktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:
I denna lektion täcker vi centrala teman som rör muntlig och skriftlig kommunikation i svenska språket. Vi fokuserar på att förstå och använda vardagliga uttryck och fraser i olika sammanhang, samt att utveckla förmågan att föra och delta i samtal.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i samtal och samtalsliknande situationer. Dessutom ska eleven kunna uttrycka och motivera sina åsikter på ett enkelt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samtalsteknik (10 min)
– Förklara vikten av att kunna föra samtal i olika situationer, både formella och informella.
– Gå igenom grundläggande samtalsregler, såsom att lyssna och ställa frågor.
– Visa exempel på hur man kan inleda och avsluta ett samtal.

Samtalsträning i par (15 min)
– Dela in eleverna i par och ge dem olika scenarier att öva på, t.ex. att beställa mat eller fråga om vägen.
– Be eleverna fokusera på att ställa frågor och ge svar.
– Observera och ge feedback på deras samtalsteknik.

Gruppdiskussion (15 min)
– Samla eleverna i en större grupp och led en diskussion om ett aktuellt ämne, exempelvis “Vad är viktigt i livet?”
– Uppmuntra varje elev att dela sina åsikter och relatera dem till sina egna erfarenheter.
– Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionens innehåll och de viktigaste punkterna om kommunikation.
– Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig och ge exempel på hur de kan använda dessa färdigheter i sina liv.

Aktivitet

Eleverna ska skriva ner en kort dialog med en vän om ett valfritt ämne, t.ex. intressen eller familj. Dialogen ska innehålla minst fem meningar. Detta syftar till att träna både muntlig och skriftlig kommunikation.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket
  • Vad är en viktig regel i samtal? Svar: Att lyssna på den andra personen.
  • Ge ett exempel på en fråga du kan ställa i ett samtal. Svar: “Vad tycker du om det här?”
  • Vad ska man göra för att avsluta ett samtal artigt? Svar: Tacka för samtalet och säga hejdå.
  • Hur kan man visa att man är intresserad av vad den andra säger? Svar: Genom att nicka och ställa följdfrågor.
  • Vilka typer av ämnen kan man prata om med nya bekanta? Svar: Intressen, arbete, väder.
Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) där du beskriver din favoritplats och varför den är viktig för dig.

Fördjupningsuppgift

Skriv och spela in en längre dialog (minst 300 ord) där du och en klasskamrat diskuterar ett aktuellt ämne, som exempelvis miljöfrågor eller kultur. Fokusera på att använda olika frågetekniker och att bygga vidare på varandras svar.

Förslag för nästa lektion

Nästa lektion kan handla om “Att uttrycka känslor och åsikter”. Under denna lektion ska eleverna få lära sig specifika fraser och ord som kan användas för att uttrycka sina känslor. Det är relevant för att stärka elevernas förmåga att kommunicera sina personligheter och åsikter på svenska, vilket är centralt i deras språkutveckling.

Förberedelser
  • Skapa samtalsscenarier för parövningen.
  • Samla exempel på aktuella ämnen för gruppdiskussionen.
  • Förbereda material för exit-ticket.